معرفی رشته تکنولوژی پرتوشناسی

%name معرفی رشته تکنولوژی پرتوشناسی

به وسیله ی دستگاه های پرتوشناسی تمام اعضای داخلی بدن دیده می شوند

رشته تكنولوژی پرتوشناسی (راديولوژی)

تخصصی كه در رشته تكنولوژی پرتوشناسی آموزش داده می شود. به عبارت دیگر، رشته تکنولوژی پرتوشناسی، نحوه تصویربرداری از اعضای مختلف بدن را برای تشخیص پزشكی آموزش می دهد.

تکنولوژی پرتوشناسی

علم پرتو شناسی یکی از شاخه های پیراپزشکی است که جایگاه ویژه ای در امر تشخیص بیماری ها دارد. برنامه آموزشی این رشته، در راستای تربیت کارشناسان پرتو شناسی توانمند جهت استفاده از دستگاه ها و فناوری های جدید در زمینه تصویر برداری پزشکی با تاکید بر کاهش پرتوگیری غیرضروری بیمار و پرسنل است.

در این دوره دانشجویان تجربه های نظری و بالینی در زمینه های مختلف تصویربرداری از روش های ساده و روتین رادیوگرافی تا تکنیک های پیشرفته تصویربرداری را کسب می نمایند.

تکنولوژی پرتوشناسی چیست؟

با بوجود آمدن تکنولوژی پرتوشناسی یا رادیولوژی، انسان توانست به وسیله ی دستگاه هایی از پوست و گوشت انسان عبور کند و به داخل بدن انسان راه پیدا کند و بدن فرد را مورد بررسی قرار بدهد و مشکلات آن ها را پیدا کنند. بدون شک انجام کار رادیولوژی یا پرتوشناسی نیاز به تخصص ویژه دارد.

تخصصی كه در رشته تكنولوژی پرتوشناسی آموزش داده می شود. به عبارت دیگر، رشته تكنولوژی پرتوشناسی، نحوه تصویربرداری از اعضای مختلف بدن را برای تشخیص پزشكی آموزش می دهد.

دانشجویان این رشته در ابتدا دروس پایه از قبیل فیزیک، آناتومی و فیزیولوژی را مطالعه می كنند و سپس دروس تخصصی تصویربرداری پزشكی را می آموزند و در همین زمینه با دستگاه های تصویربرداری و نحوه كار آنها آشنا می شوند و بعد از 2 سال می توانند به عنوان كاردان تصویربرداری، در بخش های رادیولوژی شروع به كار كنند.

گفتنی است كه اگر مسئول تكنولوژی رادیولوژی، آموزش لازم را ندیده باشد علاوه بر اینكه پرتوگیری بیمار را بالا می برد و به او آسیب می رساند، تصاویر مناسبی هم از اعضای بدن تهیه نمی كند. بنابراین، دكتر رادیولوژیست نمی تواند تفسیر مناسبی از تصاویر داشته و از روی آنها تشخیص پزشكی دهد.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته زبان انگلیسی

تفاوت توانمندی های كاردان و كارشناس رشته تکنولوژی پرتو شناسی هم در آن است كه در رشته پرتو شناسی از دستگاه های متفاوتی استفاده می شود و از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می شود.

برخی از این تصویربرداری ها ساده است؛ مانند تصویربرداری از دست، پا و انگشتان، اما بعضی از تصویربرداری ها تداخلی است؛ مانند تصویربرداری از سیستم‌ گوارش، عروق و ادرار كه اینگونه‌ تصویربرداری ها، اختصاصی و نسبتاً دشوار می باشد و نیاز به دانش ویژه دارد. در این میان تصویربرداری های ساده بر عهده فارغ التحصیلان كاردانی و تصویربرداری های تخصصی و كار با دستگاه های M.R.I و C.P بر عهده فارغ التحصیلان كارشناسی است.

%name معرفی رشته تکنولوژی پرتوشناسی

رادیولوژیست ها نمی تواند روی تصاویر رادیولوژی تشخیص پزشکی بدهند

رشته تکنولوژی پرتوشناسی

تخصص رشته تکنولوژی پرتوشناسی در رابطه با نحوه صحیح تصویربرداری از اعضای بدن انسان برای تشخیص بیماری است. افرادی که در زمان انتخاب رشته این رشته را انتخاب می کنند باید در درس های فیزیک، ریاضی و زیست شناسی دبیرستان قوی باشند چون یکی از دروس پایه این رشته فیزیک و در ادامه آناتومی و فیزیولوژی است. دانشجویان در طول تحصیل با دستگاه های تصویر برداری و نحوه کار آن ها آشنا می شوند.

تعداد واحد دوره کارشناسی پیوسته رادیولوژی:

دروس عمومی: 22 واحد

دروس پایه واختصاصی: 92 واحد

کارآموزی در عرصه :  16 واحد

برخی از دروس اختصاصی رشته تکنولوژی پرتوشناسی

فیزیک پرتوشناسی تشخیص

رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتوهای یون ساز

فیزیک پرتوها

اصطلاحات پزشکی در رادیولوژی

رادیوگرافی با ماده حاجب

اصول تاریک خانه

اصول نگهداری و تعمیرات مقدماتی دستگاه های پرتوشناسی

گرایش های ارشد رشته تکنولوژی پرتوشناسی

فیزیک پزشکی

علوم تشریحی

رادیوبیولوژی

فناوری تصویربرداری پزشکی

%name معرفی رشته تکنولوژی پرتوشناسی

کار رادیولوژیست یک کار بیمارستانی است

توانایی های لازم برای رشته تکنولوژی پرتوشناسی:

كار رادیولوژیست، یک كار بیمارستانی است. از همین رو دانشجوی این رشته باید حس كار در بیمارستان و با بیماران را داشته باشد. همچنین باید بتواند درس هایی را كه در طول تحصیل به صورت تئوری فرا گرفته، در كار عملی مورد استفاده قرار دهد و در نهایت لازم است كه در درس های زیست شناسی، ریاضی و فیزیك توانمند باشد.

بیشتر بخوانید:  دلایل سفید بودن رنگ هواپیما چیست؟

تسلط به درس های ریاضی و فیزیك تا جایی مهم است كه برخی از استادان رادیولوژی معتقدند كه دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد. زیرا بدون آگاهی از اصول فیزیك كه بر مبنای آن، كار تصویر‌برداری انجام می گیرد، امكان اشتباه در این كار وجود دارد.

%name معرفی رشته تکنولوژی پرتوشناسی

کاردانی رشته ی پرتوشناسی رادیولوژی تصاویر ساده را انجام می دهد

خطر اشعه برای کارشناسان تکنولوژی پرتوشناسی :

از نظر اشعه نگران نباشید زیرا اگر اصول حفاظت را خوب رعایت کنید مشکلی برای شما پیش نمی آید. مشکلاتی که بعضی رشته های دیگر مانند پرستاری، پزشکی و علوم آزمایشگاهی دارند مانند سر کار داشتن با خون و زخم و ترشحات بدن و … این موارد در کار رادیولوژی وجود ندارد و حتی تخصص رادیولوژی هم یکی از رشته های لوکس و پرطرفدار پزشکی هست و رتبه های نسبتا خوبی هم برای قبولی آن لازمه دارد.

یک کارشناس تکنولوژی پرتوشناسی دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

کار یک کارشناس رشته پرتوشناسی در واقع این است که بیماری ها یا حالات غیر طبیعی را با استفاده از تصویر برداری از اعضای بدن تشخیص بدهد. تصویر برداری از اعضای بدن با استفاده از روش های تصویربرداری مثل رادیوگرافی ساده، آنژیوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و روش های دیگر صورت می گیرد.

کارشناس تکنولوژی پرتوشناسی به دستور پزشک از بیمار تصویر برداری می کند، به بیمار کمک می کند درست جلو دستگاه بایستد تا تصویری مناسب از اعضای بدن او گرفته شود. برخی کارشناس تکنولوژی پرتوشناسی (پرتو شناس)  از بیمار فیلم می گیرند: برخی فیلم ها ساده و برخی دیگر مثل سی تی اسکن و ام آر آی پیشرفته تر هستند. کارشناس تکنولوژی پرتوشناسی پس از گرفتن عکس باید عکس ها را چک کند تا اگر کیفیت لازم را ندارند، دوباره عکس برداری کنند.

بیشتر بخوانید:  رشته خلبانی و هوانوردی

آینده تحصیلی رشته تکنولوژی پرتوشناسی:

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی تشخیصی قادر خواهند بود پس از فراغت از تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته های فیزیک پزشکی، رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی و آناتومی ادامه تحصیل دهند.

%name معرفی رشته تکنولوژی پرتوشناسی

برای تاسیس مرکز رادیولوژی یا تصویربرداری پزشکی، احتیاج به مدرک کارشناسی است

موقعیت شغلی تکنولوژی پرتو شناسی در ایران :

کار رادیولوژیست در مقطع کاردانی و کارشناسی یک کار اجرایی است. البته کاردان این رشته بیشتر تصویربرداری ساده مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان را انجام می دهد و کارشناسان این رشته تصویربرداری اختصاصی یا تصویربرداری تداخلی مانند تصویربرداری از دستگاه گوارش یا عروق را بر عهده دارند.

در ضمن کار با دستگاه هایی مثل توموگرافی و MRI در محدوده فعالیت کارشناس این رشته است. در کل فارغ التحصیلان کاردانی این رشته در مؤسسه های تصویرنگاری و بیمارستان ها می توانند به عنوان مسئول آماده سازی دستگاه های مختلف رادیوگرافی، انجام عمل رادیولوژی، ظهور و ثبت کلیشه های رادیوگرافی فعالیت کنند.

بازار کار و فرصت های شغلی رشته رادیولوژی چگونه است؟

رشته رادیولوژی (تکنولوژی پرتوشناسی) به لحاظ بازار کار و فرصت های شغلی در وضعیت مناسبی قرار دارد و بیمارستان های دولتی، خصوصی و یا مراکز تصویربرداری خصوصی در صورت نیاز از کارشناسان این رشته برای همکاری استقبال می کنند.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مقطع کاردانی هم مشغول به کار شوند و در امور اجرایی از جمله تصویربرداری (دست و پا و انگشت)، تصویربرداری تخصصی و تداخلی مانند گوارش و یا عروق به فعالیت بپردازند.

همچنین تکنسین رادیولوژی و یا کارشناسان این رشته هم امکان فعالیت و استخدام در کلینیک ها، بیمارستان ها، و مراکز تصویربرداری (رادیولوژی‌، ایزوتوپ‌، سی‌ تی‌ اسکن‌، ام آر آی) را خواهند داشت. ضمن اینکه در صورتی که کارشناسان این رشته تجربه و سرمایه لازم را داشته باشند می توانند برای تاسیس مرکز رادیولوژی یا تصویربرداری پزشکی اقدام نمایند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی است. …