آنچه باید در مورد ساخت در و پنجره با پروفیل بدانید

24rfrcv4tbynu67mi8 آنچه باید در مورد ساخت در و پنجره با پروفیل بدانید

در ساختمان، در و پنجره‌ها تنها بخشی از سازه نیستند که زیبایی ظاهرشان اهمیت داشته باشد، بلکه اجزایی حیاتی هستند که هم طراحی آن‌ها تاثیر زیادی بر جلوه و زیبایی بنا دارد و هم مقاومت و استحکامش برای مقاومت کلی سازه تعیین کننده است. از مواد اولیه‌ی متنوعی برای ساخت در و پنجره استفاده می‌شود اما استفاده از پروفیل‌ فولادی توانسته کیفیت ساخت و طراحی آن را به سطح جدیدی ارتقا دهد. فارغ از این که شما قصد بازسازی منزل شخصی خود را دارید و یا معماری با تجربه هستید که تصمیم دارید تحولی اساسی در طراحی نمونه کارهای خود ایجاد کنید، نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم دانش کافی برای هر دوی این اهداف را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مجموع در این مقاله، به آنچه که باید در مورد ساخت در و پنجره با پروفیل بدانید، خواهیم پرداخت.

پروفیل در و پنجره و انواع آن

پروفیل‌های در و پنجره انواعی بسیار متفاوت و متنوع با کاربردهای خاص دارند. شکل سطح مقطع بعضی از نمونه‌ها چون پروفیل مربع و مستطیل ساده است و کاربردشان هم به یک یا دو مورد محدود نمی‌شود اما بعضی از پروفیل‌ها اشکالی بسیار خاص و کمی پیچیده دارند که همین، موارد مصرف آن‌ها را محدود می‌کند. پروفیل‌های سپری، کلافی و لنگه‌دری بهترین مثال برای این مورد هستند. از این مقاطع با نام پروفیل در و پنجره هم یاد می‌شود. گرچه این مقاطع معدود کاربردهای دیگری هم دارند اما عمده‌ی مصرفشان در همین زمینه است. ویژگی‌های مطلوب و مناسب بودن قیمت پروفیل‌ و البته در و پنجره‌های تولیدی آن‌ها باعث شده حتی با وجود مواد اولیه‌ای چون UPVC همچنان این پروفیل‌های آهنی جز پرطرفدارترین‌ها باشد. در ادامه به تفکیک در مورد انواع پروفیل‌های در و پنجره توضیح خواهیم داد.

پروفیل سپری

سطح مقطع این نوع پروفیل شبیه به T است و برای تولید آن به عنوان ماده اولیه از فولاد ST37 استفاده می‌شود. ضخامت معمول برای این نوع پروفیل بین 0.9 تا 2.5 میلی‌متر بوده و طول شاخه می‌تواند 6 یا 12 متر باشد.

پروفیل کلافی

از پروفیل کلافی بیشتر برای ساخت چهارچوب درهای چوبی استفاده می‌کنند به همین خاطر در صنعت با نام پروفیل چهارچوبی هم شناخته می‌شود. این نوع پروفیل تحت نورد سرد و به صورت تک لبه تولید می‌شود. ضخامتی بین ۲ تا ۲.۵ میلی‌متر دارد و طول شاخه آن ۶ متری است. خود پروفیل چهارچوبی به ۴ نوع مکزیکی، رومی، فرانسوی و ساده تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید:  چرا باید نسبت به اجاره خودرو اقدام کنیم؟

چهارچوب مکزیکی

با نام چهارچوب قاشقی یا نگینی هم شناخته می‌شود، یکی از پرکاربردترین انواع چهارچوب فلزی است. ضخامت‌های مختلفی از آن در بازار موجود است و کاربرد اصلی این پروفیل همان‌طور که از نام آن نیز پیدا است در زمینه ساخت چهارچوب در و پنجره به ویژه نمونه‌های ضد سرقت است. این مقاطع براساس جهت انحنای خمشان به دو نوع چهارچوب مکزیکی درون و برون تقسیم می‌شوند. قوس چهارچوب مکزیکی درون به سمت داخل است اما برعکس چهارچوب مکزیکی برون به سمت بیرون قوس دارد که این، ساختاری قاشقی برای آن می‌سازد.

چهارچوب رومی

یکی دیگر از انواع چهارچوب در و پنجره است که ظاهر آن بیشتر شبیه به چهارچوب مکزیکی برون است. تفاوت این دو پروفیل در ظاهر آن‌هاست. چهارچوب رومی در قسمت پایینی خود خم ندارد و حالت قوسی شکل است. از این نوع پروفیل برای ساخت درب اتاق، ورودی ساختمان و قاب انواع پنجره استفاده می‌کنند. چهارچوب رومی به راحتی نصب می‌شود، در برابر ضربه بسیار مقاوم است، قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای دارد، قابل رنگ آمیزی بوده به همین خاطر در برابر زنگ و خوردگی مقاومت مطلوبی دارد و از همه مهم‌تر به لطف قابلیت بازیافت مشابه تمامی انواع مقاطع فولادی سازگار با محیط زیست است.

چهارچوب ساده

به نمونه‌های چهارچوب که شکلی ساده با طراحی قدیمی دارند چهارچوب ساده گفته می‌شود. فرآیند تولید این پروفیل‌ها هم بسیار ساده است و اتفاقا در صنعت طرفداران زیادی دارد.

چهارچوب فرانسوی

مشابه سایر انواع چهارچوب‌ها پروفیلی باز است که ضخامت آن می‌تواند مقداری بین ۲ تا ۲.۵ میلی‌متر باشد. از این نوع چهارچوب عموما برای ساخت درب ورودی ساختمان و اتاق‌ها استفاده می‌شود.

پروفیل لنگه‌ دری

از این نوع پروفیل هم، بیشتر برای ساخت چهارچوب در استفاده می‌شود. ضخامت ورق پروفیل لنگه‌دری بین ۲ تا ۴ میلی‌متر است و هر شاخه ۶ یا ۱۲ متر طول دارد.

35tv54byb56u7m68i آنچه باید در مورد ساخت در و پنجره با پروفیل بدانید

۵ نکته مهم برای ساخت در و پنجره با پروفیل

در و پنجره‌ها در ساختمان نقش بسیار مهمی، هم بر استحکام و مقاومت بنا و هم زیبایی آن دارند. استفاده از ساختاری مقاوم و مستحکم برای ساخت در و پنجره با پروفیل بی‌شک تغییری اساسی به وجود می‌آورند. زمان تولید این پروفیل‌ها مخصوصا باتوجه به اهمیت ویژه‌ای که در کیفیت و عملکرد کلی سازه دارند، باید به ۵ نکته توجه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:  مشکلات طلاق به حیوانات خانگی هم رسید

1.توجه به استانداردهای تولید

استانداردهای مختلفی برای تولید پروفیل در و پنجره وجود دارد که هر کدام معیارهای ساخت بخشی خاص را تعیین کرده‌اند. به عنوان مثال طبق استاندارد شماره ۷۳۳۶ استاندارد ملی ایران، این مقاطع با عنوان پروفیل توخالی مخصوص در و پنجره معرفی شده که برای تولید آن از ورق روغنی یا سیاه استفاده می‌کنند. یا طبق استاندارد شماره ۴۳۵۱ کشور هند که مخصوص پروفیل چهارچوب و لنگه‌دری است، نحوه ساخت و جنس پروفیل تعیین شده است. رعایت این استانداردها و تولید اصولی براساس معیارهای ذکر شده در این استانداردها مستقیما کنترل‌کننده کیفیت مقطع تولیدی خواهد بود.

2.نصب اصولی و دقیق

نصب اصولی، صحیح و دقیق پروفیل‌های در و پنجره بسیار حائز اهمیت است چرا که کیفیت نصب و اتصال چهارچوب تا حد زیادی تعیین‌کننده‌ی عملکرد و میزان ماندگاری پنجره است. به همین دلیل در این مورد خاص نصب باید توسط نصابان باتجربه و بامهارت انجام بشود.

3.استفاده از مواد باکیفیت

زمان تولید این پروفیل‌ها کیفیت (کیفیت ساخت و مواد اولیه) امری بسیار مهم و کلیدی است. استفاده از مواد اولیه باکیفیت باعث می‌شود محصول تولیدی مستحکم، مقاوم و عایق باشد و همچنین طول عمر طولانی هم داشته باشد. اینجا مقصود از پروفیل با کیفیت، پروفیلی است که ضخامت آن باتوجه به ابعاد و نوع در و پنجره انتخاب شده باشد و سطح آن با رنگ‌های پودری و عایق یا آبکاری پوشیده شده باشد. از انواع پروفیل و لوله استیل هم برای این منظور می‌توان استفاده کرد اما باتوجه به این که قیمت لوله استیل اختلاف زیادی با نمونه معمول فولادی دارد برای تمامی پروژه‌ها استفاده از مقاطع فولادی منطقی نیست.

4.طراحی زیبا

باتوجه به این که در و پنجره‌ها بر روی نما نصب می‌شود تاثیر زیادی بر طراحی و شکل کلی بنا خواهند داشت. باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که طراحی و ظاهر در و پنجره با معماری کلی بنا هماهنگ باشد و به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزا ساختمان با شکل و ظاهر خود جذابیت بصری ایجاد کند.

5.رعایت استانداردهای بهینه‌ سازی مصرف انرژی

استانداردهای سختگیرانه‌ای برای ساخت پروفیل در و پنجره به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی تنظیم شده است. این پروفیل‌ها باید عایق خوب صوت و حرارت باشند و اجزاء آن‌ به درستی و بادقت روی هم چفت بشود. علاوه بر این که درز بین قطعات می‌تواند با عبور دادن هوا باعث هدر رفت انرژی بشود، از بدنه فولادی این مقاطع نیز حرارت و برودت انتقال داده می‌شود. تولید، با دقت ابعادی بالا و استفاده از پوشش‌های عایق از جمله مهم‌ترین نکاتی هستند که در این زمینه باید رعایت بشود.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) حاشیه‌هایی از مسابقه اسب دوانی کنتاکی دربی ۲۰۲۱

قیمت پروفیل در و پنجره

برای انواع پروفیل‌های در و پنجره نیز مشابه تمامی انواع مقاطع فولادی مجموعه‌ای از فاکتورها وجود دارد که بیشترین اثر را بر قیمت می‌گذارند و باعث نوسان آن‌ها می‌شوند. باید به این موضوع توجه داشته باشید، عواملی که باعث ایجاد نوسان در قیمت این پروفیل‌ها می‌شود محدود به همین چند مورد نیست. در واقع این عوامل بیشترین اثر را بر قیمت پروفیل در و پنجره دارند.

هر کدام از انواع فولاد براساس درصد عناصر آلیاژی در ترکیباتشان، قیمت متفاوتی دارند. محاسبه قیمت پروفیل در و پنجره بر اساس وزن آن باعث شده، وزن و قیمت پایه فولاد بیشترین اثر را بر قیمت داشته باشد. کیفیت ساخت پروفیل و اجرا درست پیچیدگی شکل سطح مقطع آن وابسته به نوع و کیفیت دستگاه است. بدیهی است که استفاده از دستگاه باکیفیت و مطابق با فن‌آوری روز هزینه تولید بیشتری هم دارد. حجم محصول خریداری شده هم مطابق همه‌ی صنایع، تاثیر چشم‌گیری بر قیمت پروفیل دارد.

جمع‌بندی

شناخت جزئیات ساخت در و پنجره با پروفیل برای همه کسانی که در صنعت ساختمان‌سازی فعالیت دارند حائز اهمیت است. استفاده از مواد با کیفیت بالا، رعایت استانداردهای صنعتی، نصب ماهرانه و توجه به جزئیات طراحی در کنار همکاری با مجموعه‌های معتبر فعال در زمینه تولید و تامین انواع و اقسام لوله و پروفیل چون گروه صنعتی صبا همگی نقش مهمی در ساخت در و پنجره‌هایی با کیفیت، زیبا و کارآمد دارند. با پیروی از پنج نکته مهم که در این مقاله آمده است، می‌توانید کیفیت پروژه‌های ساختمانی خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید. زمان ساخت و نصب در و پنجره نمی‌توان به اهمیت بهره‌وری انرژی بی‌توجه بود، زیرا این مسئله نه تنها بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها اثر دارد، بلکه نقش کلیدی در حفظ محیط زیست ایفا می‌کند. از انتخاب مواد اولیه مناسب تا نصب دقیق و توجه به زیبایی‌شناسی طراحی در هر مرحله نقش بسیار مهمی در موفقیت پروژه‌ شما خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

چرا باید نسبت به اجاره خودرو اقدام کنیم؟

رنت اتو بزرگترین مرجع اجاره خودرو ، اجاره خودرو در تهران و اجاره ماشین در …