روش شستشوی فرش ماشینی در منزل | آموزش کامل + نکات مهم

یکی از بزرگترین دغدغه خانم های خانه دار، به ویژه در روزهای نزدیک به عید نوروز، شستن فرش ماشینی در منزل است. برای شستشوی فرش باید اصول و روش های مناسب را رعایت کرد تا به فرش شما آسیبی وارد نشود. اگر می خواهید فرش خود را در منزل شستشو دهید، بهتر است این مطلب را مطالعه کنید و با روش شستشوی فرش ماشینی در منزل آشنا شوید.

55534a81 6c6e 4d6f 853a 6d4548d5b688 روش شستشوی فرش ماشینی در منزل | آموزش کامل + نکات مهم

روش شستن فرش ماشینی در خانه

برای شستن فرش ماشینی در منزل، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برای شست و شو فرش، یک سطل آب گرم و ابزار شستشو و مواد شوینده را آماده کنید. این ابزار شامل برس، مسواک قدیمی، حوله تمیز، بطری اسپری و جارو برقی است. برای شستشو می توانید از شامپو فرش یا جوش شیرین همراه با مایع ظرفشویی استفاده کنید.
  2. فرش را به صورت منظم جارو کنید و مطمئن شوید که هیچ ذره اضافی روی آن باقی نمانده است.
  3. شامپو فرش را با آب گرم ترکیب کرده و در یک بطری اسپری ریخته و از ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی به جای شامپوفرش استفاده کنید.
  4. برای پوشاندن کل سطح فرش، محلول را به صورت اسپری روی آن پاشید.
  5. با استفاده از یک مسواک یا برس قدیمی، آرام آرام روی فرش بکشید تا تمیز شود و کثیفی‌ها روی آن حذف شوند.
  6. برای تمیز کردن فرش، ابتدا آن را به اندازه کافی خیس کنید تا کثیفی ها و لکه های آن از بین برود. سپس با دقت محلول پاک کننده را بر روی آن اسپری کنید.
  7. صبر کنید تا فرش کاملا خشک شود و سپس روی آن را مجددا جارو بکشید. حواستان باشد که کیسه جارو برقی باید خالی باشد تا بهترین عملکرد را ارائه دهد.

روش شستشوی فرش ماشینی در منزل به روش سنتی

پاک کردن گرد و غبار

ابتدا همه ی ذرات اضافی و گرد و غبار را از روی فرش پاک کنید. این کار با استفاده از یک جاروبرقی با قدرت مکش بالا به راحتی قابل انجام است. حتما توجه داشته باشید که برای انجام این مرحله بهتر است صندلی ها و مبلمان خانه را جابجا کرده و زیر آن ها را هم کاملا تمیز کنید. تنظیم ارتفاع و فاصله جارو از فرش نیز نکته مهم دیگری است که بر روی کارایی مکش آن تاثیر دارد.

همچنین، می توانید هر ماه کمی جوش شیرین را روی فرش های خود بپاشید تا ظاهر آن ها را تازه و درخشان کنید. کمی صبر کنید تا ذرات روی فرش باقی بمانند و لکه ها و بوهای روغنی را به خود جذب کنند. سپس با جارو فرش را تمیز کنید تا هیچ اثری از جوش شیرین باقی نماند.

بیشتر بخوانید:  جمجمه‌ای که یک شبه ارزشمند شد+عکس

28b951b0 ae72 4990 9be6 ff55af12fb42 روش شستشوی فرش ماشینی در منزل | آموزش کامل + نکات مهم

تمیز کردن لکه

برای پاک کردن لکه‌ها بهترین روش این است که بلافاصله آن‌ها را شسته و تمیز کنید. اگر لکه خیس است، از یک دستمال کاغذی، پارچه سفید یا دستمال پارچه‌ای با رنگ ثابت برای پاک کردن آن استفاده کنید.

برای پاک کردن لکه هایی که دارای جرم مشخصی هستند، مانند لکه شمع، از لبه یک چاقو یا کاردک استفاده کنید و آن را به آرامی از سطح فرش جدا کنید. توجه داشته باشید که این کار باید بدون فشار یا مالش انجام شود، در غیر این صورت ممکن است لکه به بافت فرش نفوذ کرده و ثابت شود.

شستن و تمیز کردن اساسی فرش

برای حفظ فرش های خود، حتماً سالی یکبار آن‌ها را به صورت کامل و عمیق شستشو دهید. همچنین، می‌توانید یک بخارشوی سنگین را اجاره کرده و با استفاده از شوینده مناسب، فرش‌های خود را شستشو دهید.

خشک شدن فرش در هوای آزاد

بعد از شستن کامل فرش و تمیز شدن آن، زمان خشک کردن فرا می رسد. بهترین روش برای خشک کردن فرش پس از شستن، گذاشتن آن‌ها در هوای آزاد است. منتظر بمانید تا فرش به طور طبیعی خشک شود و تمام رطوبت اضافی از بافت آن خارج شود. توجه داشته باشید که قبل از خشک شدن کامل فرش، هیچ وقت روی آن پا نگذارید.

f03a412b 6468 4b64 97a2 1cd15d632624 روش شستشوی فرش ماشینی در منزل | آموزش کامل + نکات مهم

تمیز کردن فرش با بخارشوی

طبق روال قبلی، ابتدا باید فرش را جارو کنید تا هیچ ذره یا گرد و غباری بر روی آن باقی نماند. همچنین باید نواحی کثیف یا لکه دار را نیز با توجه به نوع لکه تمیز کنید و سپس مخلوطی از آب و سرکه را روی فرش پخش کنید.

اکنون وقت استفاده از بخارشوی است. از بخار آب برای مرطوب کردن این مخلوط استفاده کنید. نکته ای که باید به آن توجه کنید برای این کار بهتر است از چسب فرش یا سر پاک کن میکروفایبر استفاده کنید. اگر بخارشوی شما مخصوص لباس است، آن را در فاصله‌ای از فرش قرار دهید تا بخار به طور کامل سطح فرش را مرطوب کند. سپس با استفاده از یک برس اسکراب روی فرش بکشید.

در انتها، از یک دستمال میکروفایبر خشک برای تمیز کردن گرد و غبار و ذرات اضافی روی فرش استفاده کنید. صبر کنید تا فرش کاملاً خشک شود و سپس با جارو برقی روی آن بکشید.

edb3e0a1 db50 4ad4 818f efefbbaaf3f7 روش شستشوی فرش ماشینی در منزل | آموزش کامل + نکات مهم

شستن فرش ماشینی در منزل با استفاده از شامپو فرش

بهترین روش شستن فرش ماشینی در خانه استفاده از شامپو فرش و آب گرم است. این محلول به صورت اختصاصی برای تمیز کردن فرش تهیه شده و علاوه بر اینکه بافت فرش را حفظ می کند، تمیزکنندگی بسیار خوبی دارد. توجه داشته باشید که حتما از یک شامپو با اسیدیته خنثی و فاقد جوهر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  ازدواج روی پل برای فرار از محدودیت های کرونایی/ تصاویر

اگر دسترسی به شامپوفرش ندارید یا به هر دلیل دیگری قصد دارید از مواد دیگر برای تمیز کردن فرش استفاده کنید، می‌توانید از ترکیبات دیگری استفاده کنید که در ادامه برای شما خواهیم گفت.

محلول آب و سرکه

استفاده از محلول سرکه و آب، روشی موثر برای تمیز کردن و شستن فرش هاست. برای تهیه این محلول، کافی است سرکه و آب را به نسبت یک به سه مخلوط کنید. برای استفاده، محدوده کوچکی از فرش را انتخاب کرده و مقداری از محلول را روی آن اسپری کنید. پس از پنج دقیقه، با استفاده از یک پارچه میکروفیبر، فرش را تمیز کنید. همچنین، یک سطل آب تمیز را در دسترس داشته باشید تا بتوانید پارچه را آبکشی کرده و تمیز کنید.

نمک و جوش شیرین

کمی جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید و یک اسپری آب سرد را نیز در دسترس داشته باشید. مخلوط جوش شیرین و نمک را بر روی فرش پاشیده و کمی صبر کنید. سپس کمی آب سرد را بر روی آن اسپری کنید، به گونه ای که فقط کمی مرطوب شود و فرش را کاملا خیس نکند.

پس از انجام این مراحل، از یک برس اسکراب و ترجیحا با زاویه ۹۰ درجه، روی فرش بکشید تا جوش شیرین و نمک تاثیر خود را روی فرش بگذارند. این کار را به گونه ای انجام دهید که به بافت فرش آسیب نرسد ولی کمی خاک از روی آن برود.

مرحله آخر، از یک دستمال یا حوله برای تمیز کردن سطح فرش استفاده کنید. خاک های جدا شده را از روی فرش پاک کنید و اجازه دهید تا فرش به طور طبیعی خشک شود. همچنین می توانید از جارو برقی برای جمع آوری ذرات اضافی مانند جوش شیرین و نمک استفاده کنید.

صابون و جوش شیرین

اگر به شامپو فرش دسترسی ندارید و می خواهید به سرعت فرش خود را شستشو دهید، می توانید از ترکیب جوش شیرین و صابون یا مایع ظرفشویی استفاده کنید. این ترکیب قدرت تمیز کردن بالایی دارد و می تواند آلودگی های مختلف را از فرش شما به خوبی پاک کند.

e0f5ebfc aa6a 420d 9da1 cf3e344383e8 روش شستشوی فرش ماشینی در منزل | آموزش کامل + نکات مهم

نکات مهم برای تمیز نگه داشتن فرش در منزل

برای تمیز نگه داشتن فرش، بهترین زمان برای جارو کشیدن آن هفته ای یک بار است. اگر فرزند کوچک یا حیوان خانگی در منزل دارید، بهتر است این فرایند را در مدت زمان کوتاه تر انجام دهید.

همچنین اگر هر گونه لکه یا کثیفی مانند لکه جوهر یا لکه چربی بر روی فرش شما ایجاد شود، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را پاک کنید. در غیر این صورت، احتمال تثبیت لکه وجود دارد و پاک کردن آن سخت‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  عوارض جراحی زیبایی شکم

علاوه بر این، بهتر است سالی یک بار فرش های خود را شستشوی اساسی دهید. این کار را می توانید خودتان در منزل انجام دهید یا به قالیشویی ها واگذار کنید.

علت زرد شدن فرش بعد از شستشو

پس از شستشو، بسیاری از افراد با مشکل زرد شدن فرش روبرو می شوند. این مشکل به دلیل باقی ماندن آب کثیف پس از شستشو و رطوبت اضافی در بافت فرش ایجاد می شود. برای پیشگیری از این مشکل، پس از شستشو باید آب اضافی فرش را خشک کنید و آن را به صورت لوله ای روی سطح شیبدار قرار دهید تا هیچ رطوبت اضافی در بافت فرش باقی نماند. سپس فرش را در هوای آزاد و زیر نور خورشید پهن کنید تا کاملا خشک شود. با این روش می توانید از زردی فرش پس از شستشو جلوگیری کنید.

1799f6f3 d98e 43b2 8884 c47d43e228ed روش شستشوی فرش ماشینی در منزل | آموزش کامل + نکات مهم

رفع زردی ریشه فرش بعد از شستن

یک ظرف بزرگ را با یک و نیم پارچ آب و دو قاشق غذاخوری نمک و سرکه پر کنید. یک پارچه تمیز را داخل این محلول قرار دهید و آب اضافی آن را  بگیرید. سپس این پارچه مرطوب را بر روی ریشه های زرد شده فرش بکشید تا دوباره سفید شوند.

برای عملکرد بهتر این محلول، می توانید به جای نمک، دو قاشق چایخوری جوش شیرین استفاده کنید تا بوی نامطبوع آن را از بین ببرد. پس از این کار، منتظر بمانید تا فرش و ریشه ها خشک شوند. توجه داشته باشید که قبل از خشک شدن، هیچ وقت بر روی فرش و ریشه ها پا نگذارید.

جمع بندی

همیشه توصیه شده است که کارهای خود را به کارشناسان ماهر بسپاریم. تمیز کردن فرش نیز از این قاعده مستثنی نیست و بهتر است این کار را به متخصصان این حوزه، یعنی قالیشویی ها، بسپاریم.

با این حال، به دلایل مختلف ممکن است تمایل داشته باشید که خودتان این کار را در خانه انجام دهید. در این صورت باید به نکات و موارد ذکر شده توجه کرده و اقدام کنید تا فرش شما هیچ گونه آسیبی نبیند و برای مدت زمان طولانی زیبایی و سلامت آن حفظ شود.

در این مقاله از فرش شاه عباسی سعی شده است که به طور کامل به بررسی روش صحیح تمیز کردن فرش در منزل پرداخته شود. امیدواریم که تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده شده باشد.

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

چرا باید نسبت به اجاره خودرو اقدام کنیم؟

رنت اتو بزرگترین مرجع اجاره خودرو ، اجاره خودرو در تهران و اجاره ماشین در …