انواع نژاد مو + تفاوت و ویژگی های آنها

%name انواع نژاد مو + تفاوت و ویژگی های آنها

انواع نژاد مو

دوستی با انواع نژاد مو و ویژگی های آنها

انواع نژاد مو با توجه به ژنتیک شخص ، تغذیه و آب و هوای مکان زندگی میتواند گوناگون باشد.

تفاوت نژاد انسان ها از روی آشکار پوست و مویشان کاملا مشخص میباشد. انواع نژاد مو به چند دسته محدود تقسیم میشود ولی گستره هر دسته میتواند زیاد گسترده باشد. از موهای زیاد لخت و صاف گرفته تا موهای مجعد با فرهای ریز و سخت. انواع نژاد مو در افراد وابسته به ژنتیک و محیط زندگی میباشد.

موهای ما در طول رشد خواص گوناگون تری از خود بروز میدهند، در ماه اول یا دوم رشد یک موی جدید میتواند صاف باشد ولی با افزایش طول میتواند حالت موج دار یا مجعد به خود بگیرد.

معمولا هر چه مو از نظر ژنتیکی صاف تر باشد، در مقابل صدمه های فیزیکی و شیمیایی مقاوم تر میباشد و هر چه فر مو بیشتر باشد، صدمه پذیری بیشتری نسبت به عوامل شیمیایی و فیزیکی خواهد داشت.

%name انواع نژاد مو + تفاوت و ویژگی های آنها

تفاوت انواع نژاد مو

دلیل تفاوت انواع نژاد مو

هر فردی نوع موی خود را از والدینش به ارثیه میبرد و وابسته به نژاد یا اختلاط نژادی میباشد که در قبل ایجاد شده ست.

سه گروه نژاد پایه از انسان در قدیم میزیسته اند که جمعیت امروزه و نوع نژاد موهایشان از اختلاط این سه نژاد بوجود آمده اند. این سه نوع تیپ مو هم از نظر ظاهری با هم متفاوتد و هم از نظر پاسخ به صدمه های فیزیکی و شیمیایی.

کلفتی هر نوع نژاد مو میتواند از نازک تا کلفت گوناگون باشد. موهای کلفت تر معمولا نسبت به عوامل محیطی صدمه پذیری کمتری دارند.

بیشتر بخوانید:  جدیدترین مدلهای طراحی و کاشت ناخن

انواع نژاد مو در انسان به سه دسته آسیایی ، قفقازی و آفریقایی تقسیم میشود.

نژاد مو آسیایی : موهای نژاد آسیایی یا زردپوست ها به طور معمول صاف و سیاه هستند. مثل مردم چین ، کره و ژاپن. دسته های به هم پیوسته کراتین همگی صاف و مستقیم هستند و تارهای مو میل‌کردن به کلفت بودن دارند و تقریبا استوانه ای هستند. در زرد پوست ها موی فرفری یا خشک و مجعد دیده نمیشود.

%name انواع نژاد مو + تفاوت و ویژگی های آنها

جزییات انواع نژاد مو

نژاد مو قفقازی : مردم قفقازی از دو گروه دیگر ، گونه های متعددتری دارند و از مردم سفید پوست شمال غرب اروپا تا مردم شبه قاره هند در این دسته قرار میگیرند. موی نژاد قفقازی میتواند موج دار یا صاف باشد که قطر متنوعی دارد. موج موهای قفقازی شباهتی به فر موهای آفریقایی ندارد. رنگ موها از سیاه تا بلوند رنگ پریده و تقریبا سفید گوناگون میباشد و درجات مختلفی از تیرگی را حاوی میشود. کراتین مو در این نژاد اغلب صاف و مستقیم هستند و چندی هم به صورت فر و موج دار. تار مو در این افراد معمولا بیضوی و تخم مرغی شکل میباشد.

نژاد مو آفریقایی : این نژاد موهایشان به تندی سیاه و فر بوده و خشک میباشد و با حرارت و مواد شیمیایی به تندی صدمه میبیند. تارهای مو آفریقایی به صورت واضح بیضوی هستند و لبه ها مشخص میباشد. کوتیکول مو در لبه ها دارای پیچ خوردگی میباشد و موها را مستعد صدمه دیدگی میکند.موهای آفریقایی به دلیل شکل کوتیکول هایشان مستعد صدمه فیزیکی و شیمیایی هستند و مراقبت و نگهداری بیشتری برای حالت دهی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:  چطور موهایمان را خودمان کوتاه کنیم؟

انواع بلوند موی نژاد قفقازی میل‌کردن به صاف بودن دارد و با افزایش تیرگی میل‌کردن به موج دار بودن پیدا میکند.

در طول قرن ها این سه نژاد مو با هم ترکیب شده و در حال حاضر انواع گوناگون از اختلاط در رنگ و نوع مو میتوان دید.

%name انواع نژاد مو + تفاوت و ویژگی های آنها

علت تفاوت حالت مو

علت صاف یا فر بودن نژاد مو

فاکتورهای متعددی در صاف یا مجعد بودن موها تاثیر دارند از جمله :

مسیر قرار گرفتن فولدرهای بزرگ کراتینی کنار هم ، در موهای آسیایی دسته های به هم متصل کراتین، همه صاف و مستقیم هستند.

مکان قرار گیری پیاز مو در فولیکول مو،  مثلا پیاز مو آفریقایی در کنار فولیکول مو میباشد و تار مو با زاویه حاده از پوست سر خارج میشود.

رشد نامنظم پیاز مو که از یک جهت سبب فر شدن و از یک جهت سبب رویش مو میشود.

شکر ظاهری فولیکول مو که موج دار یا صاف میباشد.

عدد پیچ و تاب در هر تار مو ، هر چه پیچ و تاب های بیشتر باشد ، مو دارای موج های بیشتری خواهد شد.

%name انواع نژاد مو + تفاوت و ویژگی های آنها

جزییات انواع نژاد مو

تاثیر آب و هوا بر انواع نژاد مو

معمولا کلفتی و تراکم و حالت موها میتواند تحت تاثیر آب و هوا و تندی تابش نور خورشید قرار بگیرد. سردی هوا و تابش کمتر خورشید و میزان نم بیشتر ، میتواند به مرور زمانه سبب صاف تر شدن و روشن تر شدن موها شود. تصادفی که در نژاد مو قفقازی به خصوص سفید پوستان رخ داده میباشد. رنگ موی این نژاد در مواجهه با هوای سرد و تابش کم نور خورشید چندین درجه روشن تر شده و حالت موها هم صاف شده میباشد در حالی که نژاد قفقازی در ابتدا با موهای موج دار شناسایی میشده میباشد.

تفاوت موی خشک و موی چرب

اصطلاح موی چرب زمانی استفاده میشود که غدد موجود در پوست سر به نام غدد سبابه ، سبوم بیشتری تولید کنند. سبوم چربی طبیعی پوست میباشد که حالت موم مشابه دارد و در طول تار مو به فولیکول های مو نفوذ کرده و ظاهری چرب به موها میدهد بدون این که جذب ساقه مو شود لایه ای محافظ روی مو ایجاد میکند که بازدارنده از دست رفتن نم ساقه مو میشود. حس چربی در مو به دلیل وجود همین مواد روی فولیکول های مو میباشد. موی چرب معمولا به شستشوی بیشتری نیاز دارد.

موی خشک معمولا به دلیل کمبود ترشح چربی در پوست سر، لایه محافظی روی موها قرار نمیگیرد و  نم کافی ندارد و قرار گرفتن کوتیکول مو در مقابل هوا سبب هوازدگی موها و از دست دادن تدریجی آب میشود. این اتفاق در موهای بلند بیشتر دیده میشود. موهای خشک بیشتر در معرض موخوره قرار میگیرند.

برخی اقدامات آرایشی مشابه صاف کردن ، فر کردن و دکلره و رنگ کردن موها هم میتواند منجر به خشکی موهای شما شود.

تغذیه فردی هم میتواند در مقدار خشکی و چربی موها تاثیر گذار باشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

روشهای خانگی پاک کردن رنگ مو

روشهای پاک کردن رنگ مو روش سریع و درست پاک کردن رنگ مو در صورتی …