چگونه بر ذهنیت «من باارزش نیستم» غلبه کنیم؟

hbrhrt چگونه بر ذهنیت «من باارزش نیستم» غلبه کنیم؟

به احتمال زیاد، شما در مورد بسیاری از کلمات “خود” شنیده اید. عزت نفس، شفقت به خود، پذیرش خود، احترام به خود، اعتماد به نفس، عشق به خود، مراقبت از خود و غیره وجود دارد.

شایستگی و عزت نفس

عزت نفس سالم در بزرگسالی زمانی اتفاق می افتد که شما درک روشنی از آنچه برایش ارزش قائل هستید داشته باشید. سپس رفتار خود را طوری تنظیم می کنید که با آن چیزی که برایش احترام قائل هستید هماهنگ شود. وقتی رفتارتان با چیزی که واقعاً برایش ارزش قائل هستید همسو باشد، احساس خوبی نسبت به خودتان دارید. وقتی نمی‌دانید چه چیزی مهم یا معنادار است، یا رفتارتان با ارزش‌هایتان همخوانی ندارد، اوضاع به هم می‌ریزد.

ارزش خود در مقابل اعتماد به نفس

54t53 چگونه بر ذهنیت «من باارزش نیستم» غلبه کنیم؟

در همین راستا، تفاوت های ظریف اما قابل توجهی بین ارزش خود و اعتماد به نفس وجود دارد.

اعتماد به نفس یک ارزیابی کلی از خودتان نیست، بلکه احساس اعتماد به نفس و شایستگی در زمینه های خاص تر است. به عنوان مثال، زمانی که صحبت از ورزش های شدید، موضوعات خاص در مدرسه یا توانایی صحبت کردن به یک زبان جدید به میان می آید، می توانید مقدار زیادی از ارزش شخصی داشته باشید اما اعتماد به نفس پایینی داشته باشید (رابرتز، 2012).

روانشناسی خودارزشمندی

در روانشناسی، مفهوم خودارزشمندی ممکن است موضوع تحقیقاتی کمتری نسبت به عزت نفس یا اعتماد به نفس باشد، اما این بدان معنا نیست که اهمیت کمتری دارد. ارزشمندی خود در هسته خود ما قرار دارد. افکار، احساسات و رفتارهای ما به طور تنگاتنگی با نحوه تلقی ما از لیاقت و ارزش خود به عنوان یک انسان مرتبط است.

نظریه خودارزشی چیست؟

تئوری خود ارزشی بیان می کند که اولویت اصلی یک فرد در زندگی یافتن پذیرش خود است و پذیرش خود اغلب از طریق موفقیت یافت می شود (کاوینگتون و بیری، 1976). به نوبه خود، موفقیت اغلب از طریق رقابت با دیگران به دست می آید.

بنابراین، نتیجه‌گیری منطقی این است که رقابت با دیگران می‌تواند به ما کمک کند که احساس کنیم دستاوردهای چشمگیری در دست داریم، که باعث می‌شود نسبت به خود احساس غرور کنیم و پذیرش خود را افزایش دهیم.

این تئوری بر این باور است که چهار عنصر اصلی مدل خودارزشمندی وجود دارد:

  • توانایی؛
  • تلاش؛
  • کارایی؛
  • ارزشمندی خود.

سه مورد اول برای تعیین سطح ارزشمندی خود با یکدیگر تعامل دارند. توانایی و تلاش فرد به طور قابل پیش بینی تاثیر زیادی بر عملکرد دارد و هر سه به احساس ارزشمندی کمک می کنند.

چه چیزی ارزشمندی خود را تعیین می کند؟

45gv45 چگونه بر ذهنیت «من باارزش نیستم» غلبه کنیم؟

بر اساس تئوری خودارزشمندی، خودارزشمندی بیشتر توسط توانایی های خود ارزیابی و عملکرد ما در یک یا چند فعالیتی که از نظر ما ارزشمند است تعیین می شود. با این حال، مردم معمولاً از معیارهای دیگری برای سنجش ارزش خود استفاده می کنند. در اینجا پنج مورد از مهمترین عواملی که افراد برای سنجش و مقایسه ارزش خود با ارزش دیگران استفاده می کنند، آورده شده است:

  • ظاهر – چه با عدد روی ترازو، سایز لباس پوشیده یا نوع توجه دیگران اندازه گیری شود.
  • دارایی خالص – این می تواند به معنای درآمد، دارایی های مادی، دارایی های مالی یا همه موارد فوق باشد.
  • چه کسی را می‌شناسید/حلقه اجتماعی‌تان—بعضی از افراد ارزش خود و دیگران را بر اساس موقعیتشان و افراد مهم و تأثیرگذار که می‌شناسند قضاوت می‌کنند.
بیشتر بخوانید:  در این مقاله به الزاماتی در خصوص سیستم های لوله کشی آب و فاضلاب اشاره شده است.

نمونه ای از خودارزشمندی سالم

ممکن است فکر کنید، “خوب، من می‌دانم که چه چیزی ارزش خود را تعیین می‌کند و چه چیزی را تعیین نمی‌کند (و نباید)، اما ارزش خود سالم واقعاً چگونه به نظر می‌رسد؟

بیل دانش آموز خوبی نیست. او حتی زمانی که زمان زیادی را صرف مطالعه می‌کند، بیشتر B و C می‌گیرد. او در آزمون‌های SAT نمره خوبی کسب نکرد، و یک خواننده معمولی، یک نویسنده سخت‌گیر است و هیچ ایده‌ای از ریاضی ندارد.

با وجود اینکه بیل آرزو می کند که نمرات بهتری داشته باشد، هنوز احساس خوبی نسبت به خودش دارد. او می‌داند که نمرات همه چیز نیست و او به اندازه دوستان مستقیم A او فردی ارزشمند است. بیل احساس ارزشمندی بالایی دارد و نگاهی واقع بینانه به خود و توانایی هایش دارد.

چگونه ارزش خود را بیابید و برای خود ارزش بیشتری قائل شوید

اگر این مثال برای شما مطلوب به نظر می رسد و آرزو می کنید که ای کاش بیشتر شبیه بیل بودید، امیدی وجود دارد. کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس ارزشمندی خود را تقویت کنید و اطمینان حاصل کنید که برای خود ارزشی قائل هستید، همانطور که باید برای شما ارزش قائل شود، به عنوان یک انسان کامل و شگفت انگیز که لایق عشق و احترام است، مهم نیست که چه باشد.

نحوه ایجاد عزت نفس در نوجوانان

45tv54vtg چگونه بر ذهنیت «من باارزش نیستم» غلبه کنیم؟
ID:54717263

مانند بسیاری از صفات مادام العمر، بهتر است زودتر شروع کنید. اگر نوجوانی را می شناسید، حتماً او را تشویق کنید تا ارزش خود را درک کند و بپذیرد. همانطور که برخی می گویند، ارزش آنها را به عنوان یک موجود تقویت کنید تا یک “انجام دادن” – به عبارت دیگر، مطمئن شوید که آنها می دانند برای آنچه هستند ارزشمند هستند، نه آنچه انجام می دهند.

محققان دانشگاه ایالتی میشیگان دو استراتژی اصلی را توصیه می کنند:

  • عشق، احترام و توجه مثبت بی قید و شرط را ارائه دهید.
  • به نوجوانان فرصت هایی برای تجربه موفقیت بدهید (کلارک جونز، 2012).

نشان دادن عشق بی قید و شرط به نوجوان (اگر پدر و مادر، عضو خانواده یا دوست بسیار صمیمی هستید) یا احترام بی قید و شرط و توجه مثبت (اگر معلم، مربی و غیره هستید) بهترین راه برای آموزش ارزش خود به او است.

 

چگونه می توان عزت نفس و ارزش خود را در بزرگسالان افزایش داد؟.

ابتدا نگاهی به فهرست مواردی که ارزش خود را تعیین نمی کند، بیندازید. به خود یادآوری کنید که حساب بانکی، عنوان شغلی، جذابیت و فالوورهای شبکه های اجتماعی شما هیچ ارتباطی با میزان ارزش یا ارزش شما ندارد.

گیر افتادن در بدست آوردن پول، موقعیت و محبوبیت آسان است، به خصوص وقتی این چیزها توسط اطرافیان ما و به طور کلی جامعه ارزش زیادی قائل هستند – اما تلاش کنید یک گام به عقب بردارید و در مورد آنچه واقعاً در تعیین وضعیت افراد اهمیت دارد فکر کنید. ارزش مهربانی، شفقت، همدلی، احترام به دیگران و اینکه چقدر با اطرافیانشان خوب رفتار می کنند، است.

بیشتر بخوانید:  گنج هیتلر پیدا شد

دوم، روی شناسایی، به چالش کشیدن و بیرونی کردن صدای انتقادی درونی خود کار کنید. همه ما یک منتقد درونی داریم که دوست دارد ایرادات ما را پیدا کند و به آنها اشاره کند (Firestone, 2014). طبیعی است که گاهی اوقات به این منتقد درونی اجازه دهیم بهترین ها را از ما بگیرد، اما اگر به او اجازه دهیم اغلب برنده شود، شروع به فکر می کند که حق با اوست!

اهمیت خودارزشمندی در روابط

ارزش خود را بیابید یکی از رایج ترین اشتباهاتی که می بینید افراد با عزت نفس پایین مرتکب می شوند این است که ارزش خود را بر اساس یکی از جنبه های زندگی خود قرار می دهند و اغلب، آن جنبه رابطه است. این یک تمایل قابل درک است که اجازه دهید عشق دیگری شما را تشویق کند تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. با این حال، چه در یک رابطه هستید یا نه، باید روی احساس خوبی نسبت به خودتان کار کنید.

عشق شخص دیگری شما را تعریف نمی کند و ارزش شما را به عنوان یک شخص نیز مشخص نمی کند. چه مجرد باشید، چه به طور اتفاقی افراد را می بینید، یا با کسی رابطه محکمی برقرار می کنید یا 30 سالگی ازدواج خود را با همسرتان جشن می گیرید، شایسته عشق و احترام هستید و باید برای تمرین خودپذیری و شفقت به خود وقت بگذارید.

این اشتباه را مرتکب نشوید که فکر کنید عشق شریک زندگی شماست که شما را لایق عشق می کند. اگر برای شریک زندگی یا رابطه تان اتفاقی بیفتد، نمی خواهید مجبور شوید احساس ارزشمندی خود را از ابتدا تقویت کنید. این می تواند جدایی و غم و اندوه را بسیار سخت تر از آنچه که باید باشد،کند.

خطرات گره زدن ارزش خود به شغلتان

مشابه خطرات تثبیت ارزش خود به شخص دیگری، در گره زدن ارزش خود به شغلتان نیز خطرات بزرگی وجود دارد. مانند یک دیگر مهم، مشاغل می توانند بیایند و بروند، گاهی اوقات بدون هشدار.

می‌توانید استعفا دهید، شغل جدیدی را انتخاب کنید، مدتی مرخصی بگیرید یا بازنشسته شوید. همه چیزهایی که می‌توانند تغییرات فوق‌العاده‌ای در زندگی باشند، اما اگر بیش از حد ارزش خود را بر اساس شغل خود قرار دهید، ممکن است غیرضروری دشوار باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد، شغل شما یکی از چیزهایی است که شما یا ارزش شما را مشخص نمی کند. هیچ ایرادی ندارد که به کاری که انجام می‌دهید افتخار کنید، لذت یا رضایت را در آن بیابید، یا اجازه دهید که شما را شکل دهد. خطر در این است که اجازه دهید کل حس شما از خود را مشخص کند.

همه ما خیلی بیشتر از یک شغل هستیم. باور اینکه ما چیزی بیش از یک شغل نیستیم برای رفاه ما مضر است و در مواقع بحران می تواند فاجعه بار باشد.

بیشتر بخوانید:  آیا همه فرش های کلاسیک ، آبی و قرمز و همه فرش های وینتیج ، طوسی هستند؟

مقیاس خود ارزشی

این مقیاس همچنین به عنوان مقیاس احتمالی خودارزشی شناخته می شود، این هفت دامنه، با یک آیتم نمونه از هر دامنه، عبارتند از:

  1. تایید دیگران (یعنی برای من مهم نیست که دیگران نظر منفی نسبت به من دارند).
  2. ظاهر فیزیکی (یعنی عزت نفس من تحت تأثیر جذابیت چهره یا ویژگی های صورتم است)؛
  3. سبقت گرفتن از دیگران در رقابت (یعنی ارزش شخصی من تحت تأثیر عملکرد من در رقابت با دیگران است).
  4. شایستگی تحصیلی (یعنی هر زمان که عملکرد تحصیلی ام ضعیف باشد، نسبت به خودم احساس بدی دارم).
  5. محبت و حمایت خانوادگی (یعنی ارزش شخصی من تحت تأثیر کیفیت روابط من با اعضای خانواده ام قرار نمی گیرد).
  6. فردی با فضیلت یا اخلاقی بودن (یعنی عزت نفس من به این بستگی دارد که اصول اخلاقی/اخلاقی خود را رعایت کنم یا نه).
  7. عشق خدا (یعنی اگر محبت خدا را نداشتم عزت نفسم آسیب می دید).

هر آیتم در مقیاسی از 1 (کاملاً مخالفم) تا 7 (کاملاً موافقم) رتبه بندی می شود. هنگامی که به هر مورد امتیاز دادید، پاسخ ها را به پنج مورد برای هر دامنه اضافه کنید و کل را بر 5 برای نمره زیر مقیاس تقسیم کنید.

5 فعالیت و تمرین برای توسعه خود ارزشی

به گفته نویسنده و استاد رشد خود، آدام سیسینسکی، پنج تمرین حیاتی برای رشد و حفظ ارزش خود وجود دارد. او آنها را در پنج مرحله قرار می دهد، اما نیازی به نگه داشتن آنها در نظم دقیق وجود ندارد. حرکت به جلو و عقب یا بازبینی مراحل خوب است.

  1. درک خود را افزایش دهید

یک فعالیت مهم در مسیر عزت نفس، ایجاد درک خود است. قبل از اینکه بتوانید تصمیم بگیرید که یک انسان شایسته هستید، باید یاد بگیرید که چه کسی هستید و چه می خواهید.

  1. پذیرش خود را تقویت کنید

هنگامی که ایده بهتری در مورد اینکه چه کسی هستید دارید، گام بعدی این است که پذیرش خود را افزایش دهید.

به هر مبارزه، نیاز به بهبود، اشتباه و عادت بدی که دارید فکر کنید و متعهد شوید که خود را ببخشید و بدون قضاوت و بهانه‌جویی خود را بپذیرید.

  1. مسئولیت خود را بپذیرید

در این مرحله، مسئولیت پذیری در قبال خود، شرایط و مشکلات خود را تمرین خواهید کرد. این دستورالعمل ها را دنبال کنید تا مطمئن شوید که روی این تمرین به روشی سالم کار می کنید:

مسئولیت تمام اتفاقاتی که برای شما می‌افتد را بدون از دست دادن قدرت شخصی و اختیار خود بپذیرید.

بپذیرید که قدرت شخصی برای تغییر و تأثیرگذاری بر رویدادها و شرایط زندگی خود دارید.

آنچه را که از طریق تمام این تمرینات آموخته اید به خود یادآوری کنید و بدانید که قدرت زندگی خود را در اختیار دارید. از احساس ارزشمندی که به خوبی به دست آورده اید لذت ببرید و مطمئن شوید که آن را حفظ می کنید. همچنين شما مي توانيد براي حال بهتر با روانشناس آنلاين  yariway.com جلسه مشاوره داشته باشيد.

مطلب پیشنهادی

معرفی پودر فیکس برای پوست چرب:

موندگاری میکاپ مخصوصا کرم پودر، یکی از معضلات اصلی افرادی هست که پوست چربی دارن …