معرفی رشته فیزیوتراپی

 %name معرفی رشته فیزیوتراپی

معرفی فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی جزو رشته های کارشناسی زیر گروه 1 تجربی و طول دوره کارشناسی این رشته 4 سال می باشد.

رشته فیزیوتراپی چیست؟

کلمه فیزیوتراپی از دو قسمت تشکیل شده است که به معنی عوامل فیزیکی و درمان است که در واقع فیزیوتراپی همان طب فیزیکی است که برخلاف خیلی از رشته های دیگر با مواد شیمیایی و داروها کار ندارند و با استفاده از عوامل مکانیکی و فیزیکی بیماران را درمان می کنند. برای توانبخشی به بیماران نقش بسیار تاثیرگذاری را در جامعه ایفا می کنند و می توان از ناتوان شدن افراد در تصادفات و حوادث جلوگیری کنند.

فيزيوتراپی يکی از رشته های توانبخشی است و توانبخشی مجموعه اقداماتی است که برای يک فرد معلول يا بيمار انجام می دهد. تا شخص بتواند از نظر جسمی، روانی، اجتماعی حداکثر توانائی و استقلال خود را به دست آورد و زندگی اش را به حد طبيعی نزديک کند.

فيزيوتراپی می تواند جهت توانبخشی و نجات بيماران به عنوان يکی از بازوهای توانمند تيم پزشکی وارد عمل شود و جامعه ما را از زمين گير شدن و ناتوان شدن گروهی از جوانان و سالمندان که به دليل تصادفات و حوادث ناگوار و کهولت سن مشکل پيدا می کنند رهايی ببخشد.

فیزیوتراپی یکی از شاخه های پزشکی است که برای توان بخشیدن به بیماران از عواملی مانند گرما، سرما، الکتریسیته و ورزش و نور استفاده می کنند. بعضی از حوادث باعث می شوند که اندام حرکتی انسان ناتوان شوند و از کار بیفتند و برای بهبودی این شرایط فیزیوتراپیست ها وارد عمل می شوند.

مبنای علمی دارد و همچنین با استفاده از ابزار مورد نیاز به بیماران خدمت رسانی می کنند و باعث افزایش قابلیت های فرد از نظر جسمی و روحی می شوند لازمه انجام این کار داشتن صبر و حوصله و علاقه به این رشته و احساس مسئولیت پذیری نسبت به بیماران است.

فیزیوتراپی جزو رشته های کارشناسی زیر گروه 1 تجربی و طول دوره کارشناسی این رشته 4 سال می باشد. فیزیوتراپی جزو رشته های ستاره دار هم هست یعنی حداقل 30 درصد جمعیت یک کلاس فیزیوتراپی باید از یک جنسیت باشند و برخلاف رشته هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و پرستاری که در دوره روزانه ظرفیت پذیرش آقایان و خانم ها برابر است، فیزیوتراپی این گونه نیست و از هر جنسیت می توانند تا حداکثر 70 درصد ظرفیت کلاس را تشکیل بدهند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص آب اکسیژنه و کاربردهای آن

فیزیوتراپیست با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و همچنین استفاده از حرکت های پزشکی به بیماران برای رفع معلولیت و افزایش کارایی اندام های شما کمک می کند. در بخش الکتروتراپی فیزیوتراپیست ها با استفاده از عوامل فیزیکی مانند اشعه مادون قرمز بیمار را درمان می کند. در قسمت مکانوتراپی با استفاده از وسیله هایی مانند قرقره و دستگاه بدنسازی بیماران درمان می شوند. در بخش آب درمانی با استفاده از خاصیت آب بیماری ها را درمان می کنند.

استفاده از کره، نور، الکتريسيته، آب، ليزر و حرکات مکانيکی ابزار يک فيزيوتراپ است. اين رشته نحوه استفاده از اين ابزار را برای بهبود بيمار آموزش می دهد.

برای قبولی در رشته فیزیوتراپی چه درس هایی را بخوانید؟

رشته فیزیوتراپی در زیرگروه 1 قرار دارد؛ به همین علت همانند رشته های پزشکی و دندانپزشکی، مطالعه و تسلط بر دروس زیست شناسی و شیمی برای کنکور تجربی اهمیت بالایی دارد.

زیرا زیست شناسی ضریب 4 و شیمی ضریب 3 را در کنکور سراسری تجربی دارد. درس های دیگر مثل فیزیک و ریاضیات اهمیت کمتری دارند و ضریب آن ها 2 است. زمین شناسی برای رشته فیزیو تراپی برخلاف رشته داروسازی ضریب صفر را دارد.

%name معرفی رشته فیزیوتراپی

آشنایی با رشته فیزیوتراپی

درس های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

دروس‌ پایه رشته ی فیزیوتراپی ‌:

فیزیک‌ برای‌ فيزيوتراپی، فیزیولوژی‌ عمومی‌، آناتومی‌ (سر و گردن‌ و تنه‌، اندام‌ فوقانی‌، اندام‌ سطحی‌، اندام‌ تحتانی‌)، بافت‌ شناسی‌، آسیب‌شناسی‌، استخوان‌ شناسی‌، روانشناسی‌ عمومی‌ و معلولین‌، روانپزشکی‌، ژنتیک‌، کمک‌های‌ اولیه‌، رشد روانی‌ ـ حرکتی‌ کودک‌، آناتومی‌ اعصاب‌، فیزیولوژی‌، نورولوژی‌، بیماری‌های‌ داخلی‌، بیماری‌های‌ قلب‌، عروق‌ و تنفسی‌، روماتولوژی‌، جراحی‌ عمومی‌، ارتوپدی‌، رادیولوژی‌.

دروس‌ تخصصی رشته ی فیزیوتراپی ‌:

آشنایی‌ با اصول‌ توانبخشی‌ و طب‌ فیزیکی‌، فيزيوتراپی (اعصاب‌، بیماری های‌ قلب‌، عروق‌ و تنفس‌، روماتولوژی‌، جراحی‌، ارتوپدی‌)، کینزیولوژی‌ و بیومکانیک‌، حرکت‌ درمانی‌، الکترو تراپی‌، اندام‌های‌ مصنوعی‌ و وسایل‌ کمکی‌، ارزشیابی و اندازه گیری‌، ماساژ و اصول‌ درمان های‌ دستی‌، زبان‌ تخصصی‌، پروژه‌، کارآموزی‌.

توانایی های‌ لازم برای دانشجوی رشته ی فیزیوتراپی :

یک‌ دانشجوی‌ رشته فيزيوتراپي‌ باید صبر و حوصله‌ بسیاری‌ داشته‌ باشد چون‌ در نهایت‌ باید با بیماران‌ مختلفی‌ از جمله‌ افرادی‌ که‌ دچار سکته‌ مغزی‌ یا ضایعه‌ مغزی‌ شده اند و یا عقب ماندگی‌ ذهنی‌ دارند، کار کند و در اغلب‌ مواقع‌ هم نتیجه‌ کارش‌ به‌ تدریج‌ ظاهر می شود. از سوی‌ دیگر چون‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ با دستگاه های‌ الکتریکی‌ متنوعی‌ کار می کند، باید در درس‌ فیزیک‌ قوی‌ بوده‌ و همچنین‌ به‌ دلیل‌ این‌ که‌ با بدن‌ انسان‌ به‌ عنوان‌ یک‌ موجود زنده‌ سروکار دارد، باید به‌ درس‌ زیست شناسی‌ علاقه مند باشد.

%name معرفی رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی رشته ای از تجربی و شاخه ای از پزشکی است

بیشتر بخوانید:  اقدامات هنگام گیر کردن در آسانسور

وظایف فیزیوتراپیست:

تشکیل پرونده برای بیماران

ثبت کلیه نکات مربوط به بیمار و مراحل درمان و کلیه وقایع در حین درمان

جمع آوری و گزارش آمار درمانی بیماران به مسئول بخش

آموزش و توصیه به بیماران یا همراهان آن ها

بررسی و معاینه های انفرادی و گروهی نقص های بالقوه یا بالفعل، محدودیت های عملکردی، ناتوانایی ها

تشخیص محدودیت های حرکتی، ناتوانایی ها یا بیماری های جسمانی

ارزیابی پیشرفت بیمار

تهیه گزارش درمان در پایان اخرین جلسه درمانی برای ارائه به پزشک ارجاع دهنده

ارائه خدمات درمانی به بیماران اعم از سرپایی یا بستری مطابق دستورالعمل بخش در بیمارستان ها

انجام فیزیوتراپی بیماران بستری در بیمارستان ها و آسایشگاه های معلولین نظیر ماساژدادن، گرما دادن، و … .

بازار کار فیزیوتراپی :

الان نسبت به خیلی از رشته های دیگر چون تعداد فارغ التحصیلای فیزیوتراپی کم است فعلا بازار کار بهتری دارد. فقط 15 دانشگاه دولتی این رشته را دارند و دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی و پیام نور و … فعلا این رشته را ندارند و حتی نصف بیشتر استان های کشورمان حتی دانشگاه های دولتی آنها هم این رشته را فعلا ندارند، بازار کار آن نسبتا خوب است و مخصوصا در بخش خصوصی برای فردی که مهارت دارد و خوب یاد گرفته است، کار پیدا کردن نسبت به خیلی از رشته های دیگر زیاد سخت نیست.

اگر دقت کرده باشید میانگین سنی مردم کشور ما بالاتر رفته است و هر چه جمعیت پیرتر شود نیاز به خدمات فیزیوتراپی هم بیشتر می شود. در کل به نظرم نسبت به خیلی از رشته های دیگر، بازار کار فیزیوتراپی الان خوب است. حتی در بعضی کشورهای پیشرفته مثل آمریکا استرالیا، فیزیوتراپی بازار کار خوبی دارد و مثلا در کشوری مثل امریکا رشد استخدامی فیزیوتراپیست ها بیشتر از میزان رشد استخدامی میانگین شغل های آن کشور است و همین نشان می دهد که نیاز به فیزیوتراپیست آنجا زیاد است.

%name معرفی رشته فیزیوتراپی

توانایی های لازم یک فیزیوتراپیست

بیشتر بخوانید:  ماهی کوی و خصوصیات آن

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

رشته فیزیوتراپی در ایران هم در مقطع کارشناسی ارشد و هم در مقطع دکتری وجود دارد. فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی می توانند بعد از قبولی در آزمون کارشناسی ارشد به دو صورت ادامه تحصیل دهند. اشکال ادامه تحصیل با کارشناسی فیزیوتراپی عبارتند از:

دانش آموختگان کارشناسی فیزیوتراپی می توانند در آزمون کارشناسی ارشد فیزیوتراپی شرکت کنند و در صورت قبولی در رشته فیزیوتراپی ادامه تحصیل دهند. همچنین می توانند در گرایش فیزیوتراپی ورزشی (که فقط مختص دانش آموختگان کارشناسی فیزیوتراپی است)، فیزیولوژی، مدیریت توانبخشی، علوم تشریحی، سلامت سالمندی، ارگونومی و فیزیک پزشکی مشغول به تحصیل شوند.

دانش آموختگان کارشناسی فیزیوتراپی می توانند در بعضی از رشته های علوم پزشکی شامل رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)، رشته اپیدمیولوژی، رشته اقتصاد بهداشت، رشته انفورماتیک پزشکی، رشته ارزیابی فناوری سلامت، رشته فناوری اطلاعات سلامت، رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، رشته نانوتکنولوژی پزشکی، رشته زیست فناوری پزشکی، رشته رفاه اجتماعی، تاریخ علوم پزشکی، آموزش پزشکی، برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، آمار زیستی، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، و ژورنالیسم پزشکی ادامه تحصیل دهند. همچنین با مدرک کارشناسی فیزیوتراپی می توان در آزمون کارشناسی ارشد پزشکی شرکت کرد که دارای شرایط خاص مثل معدل، حد نصاب نمره، و … است.

معایب رشته ی فیزیوتراپی:

از معایب این رشته می توان به حجم بالای منابع درسی اشاره کرد و دانشجویان در دوره تحصیل خود باید مطالعه بالایی داشته باشند. همچنین در رشته فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست ها از جسم خود برای درمان بیماران مایه می گذارند و این ممکن است در دراز مدت برای خودشان مشکلاتی پدید بیاورد. به همین علت به طور مکرر به فیزیوتراپیست ها پیشنهاد می شود که ورزش بکنند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی است. …