چه داروهایی کچل می کنند؟

%name چه داروهایی کچل می کنند؟

دارو هایی که کچل تان می کنند

داروهایی که سبب ریزش موی شدید و کچلی می شود

ریزش میزان کمی از مو در طول روز امری طبیعی میباشد اما کچلی و ریزش مو بیش از حد نگران کننده میباشد ، استفاده از بعضی از دارو ها میتواند سبب ریزش بی اندازه مو شود.

داروهای شیمی درمانی

بیشتر داروهای ضدسرطان که در شیمی درمانی استفاده میشوند بر سلامت مو ها تأثير منفی می گذارند. برخی از این دارو ها مثل تاکسان ها که برای مبارزه با سرطان سینه بکار میروند ، سبب ریزش مو می شوند. در این وضعیت ریزش مو باشدت و سرعت زيادي رخ می دهد و گاهی حتی رشد مجدد مو بسختی صورت می گیرد. البته در بیشتر مواقع مو ها مجدداً رشد می کنند.

داروی بوسولفان که برای درمان برخی تومورهای مغزی یا تومورهای مخچه در بچه ها استفاده می شود هم همین تاثیر را دارد. در یک تا 2 درصد موارد، امکان رشد مجدد مو ها منتفی میباشد یا اینکه موهای جدید کیفیت پائین و نامناسبی دارند.

%name چه داروهایی کچل می کنند؟

داروهایی که ریزش مو می‌آورند

اینترفرون

داروی اینترفرون در یک دوران طولانی برای درمان بیماری هایی مثل هپاتیت C تجویز می شود که گاهی اثرهای منفی و مخربی روی مو ها می گذارد. این دارو معمولاً سبب ریزش مو  می شود و میتواند رنگ یا بافت مو ها را تغيير دهد.

همینطور میتواند سبب وز شدن مو ها شود. البته اثرهای جانبی و مخرب این دارو به اندازه داروهای شیمی درمانی نیست ولی بهتر میباشد در مورد بیماری های آن به بیمار اگاهی های لازم داده شود. به عقیده متخصصان پوست و مو استفاده از اینترفرون برای درمان سرطان پوستی ملانوم یا سرطان کلیه متاستاز (Metastasis) داده، همان اثرهای مخرب را روی مو ها می گذارد.

بیشتر بخوانید:  روشن کردن مو ها با دارچین

داروهای دارای تستوسترون و استروئیدهای آنابولیزان

این داروها سبب ریزش مو و رویش موهای زاید، مخصوصاً در آقایان مستعد ریزش مو می شود برای این که تستوسترون به واسطه آنزیم 5- آلفا ردوکتاز که در ناحیه پوست سر قرار دارد، هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون تولید می کند.

همین هورمون هم فولیکول های مو را به جهت ریزش زودرس سوق می دهد. به همین سبب موها بیش از پیش نازک و کوتاه میشوند ، طوری که بعد از مدتی تنها موهای کرک مانندی از آن ها باقی می ماند و بالاخره به مرور دوران موها محو می شوند. استروئیدهای آنابولیزان هم مشتقات هورمون های مردانه یا تستوسترون ها هستند. از این سمت همان اثرهای مشابه را بر جای می گذارند و سبب ریزش مو می شوند.

کورتون ها هم به علت داشتن خاصیت هورمون مردانه میتوانند در اشخاص مستعد سبب ریزش مو شوند. این داروها با دوران های طولانی بکار میروند و از بین آن ها میتوان به بتامتازون یا پردنیزولون اشاره نمود که در صورت استفاده درازمدت با دوز بالا میتوانند سبب صدمه دیدگی و ریزش موها شوند. البته با پایان شدن دوران درمان و بریدن مصرف دارو، بیماری های آن از بین می رود.

داروهای تیروئیدی مثل لووتیروکسین

غده تیروئید مسوول ترشح هورمون هایی میباشد که تجدید و رشد موها را کنترل می کند.

داروهای تیروئیدی مثل لووتیروکسین و ریزش مو

کم کاری یا پرکاری تیروئید میتواند سبب بر هم خوردن چرخه ی رویش مو شده و ریزش مو ایجاد کند.

افرادی که گرفتار مشکلات تیروئیدی هستند، چنانچه دارویشان( مثل لووتیروکسین) را با دوز مناسبی استفاده نکنند، در بعضی موارد گرفتار ریزش مو می شوند.

برای مقابله با این مشکل، بیماران باید توصیه های پزشک معالج خویش را جدّي بگیرند.

دارو های مخالف قارچ

دارو های مخالف قارچ در بعضی از اشخاص با ریزش مو ارتباط دارند. این دارو ها یکی از روش های درمانی میباشد که در گذشته سبب پیدایش آلوپسی می شدند.

داروهای مخالف انعقاد خون

دارو های مخالف انعقاد خون مثل هپارین و وارفارین برای رقیق سازی، پیشگیری از لخته شدن خون و کاهش بعضی از مشکلات سلامتی در اشخاص گرفتار به بیماری قلبی استفاده می شوند؛ این دارو ها بعد از حدود سه ماه مصرف میتوانند سبب ریزش موشوند.

%name چه داروهایی کچل می کنند؟

استفاده از بعضی از دارو ها میتواند سبب ریزش مو شود

ویتامین A

دوزهای بالای ویتامین آ و داروهای مشتق از آن، میتوانند سبب ریزش مو شوند. نوعی از داروهای اکنه که از ویتامین آ مشتق شده اند، مثل ایزوترتینوئین، آکوتان، ترتینوئین و رتین آ میتوانند سبب ریزش مو شوند. از آن جا که این داروها امکان دارد بیماری های جانبی جدّي دیگری هم داشته باشند، احتمالا بخواهید در مورد داروهای جانشین با پزشک پوست خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:  نکات مهم و کلیدی درباره آرایش داماد + عکس

آنتی بیوتیک ها

استفاده از آنتی بیوتیک امکان دارد موقتا موها را نازک کند. آنتی بیوتیک ها میتوانند سطح ویتامین ب و هموگلوبین خون شما را کاهش داده و در عملکرد رشد موها را مختل کنند. هنگامی که سطح هموگلوبین بینهایت پائین باشد، امکان دارد به کم خونی( آنمی) و در عملکرد ریزش مو گرفتار شوید؛ همینطور سطح نرمال ویتامین ب برای داشتن موهایی سالم حیاتی میباشد.

داروهای ضدافسردگی

کلومی پرامین، آموکساپین، پاروکستین، آمی تریپتیلین و فلوکستین

آنتی اسید – سایمتیدین

سایمتیدین( تاگامت) داروی کاهنده اسید میباشد که برای ریفلاکس معده و ریفلاکس اسید استفاده می شود. بینهایت نادر میباشد ولی ریزش مو در افرادی که این دارو را استفاده می کنند گزارش شده میباشد.

داروهای نقرس- کلشی سین

کلشی سین دارویی میباشد که برای درمان حملات بحرانی نقرس استفاده می شود و بیماری جانبی کمی از ریزش مو دارد.

قرص های مخالف حاملگی

– داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند.

– داروهایی که سرطان سینه و دیگر سرطان ها را درمان می کنند.

– دارو های فشار خون بالا ( مخالف فشار خون) مثل بتا بلاکرها، مهارکننده های ACE و دیورتیک ها

– دارو های بیماری پارکینسون

– دارو های کاهش وزن

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

روشهای خانگی پاک کردن رنگ مو

روشهای پاک کردن رنگ مو روش سریع و درست پاک کردن رنگ مو در صورتی …