مضرات و خواص آب کرفس

%name مضرات و خواص آب کرفس

آب کرفس کلسترول را کاهش می دهد

از خواص آب کرفس چه میدانید؟

آب کرفس منبع عالی بسیاری از مواد مغذی از جمله کلسیم، پتاسیم و ویتامین های A ، C و K است.

گیاه کرفس:

كرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا 60 سانتیمتر كه ساقه ای منشعب دارد. برگ های آن شفابخش و ضخیم و گل های آن كوچک و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است. قسمت مورد استفاده این سبزی قسمت های مختلف آن به ویژه ریشه و برگ آن است. در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان، خوی و بندر عباس می روید.

آشنایی با خواص آب کرفس :

آب کرفس کلسترول را کاهش می دهد. کرفس حاوی ترکیبی به نام 3-n-butylphthalide (BuPh) است که گزارش شده است که باعث کاهش لیپیدها می شود و باعث کاهش کلسترول بد (LDL) در جریان خون ما می شود.

 آب کرفس یک ضد التهاب طبیعی است. این ماده حاوی پلی استیلن است که باعث کاهش درد مزمن مفاصل، نقرس و روماتیسم می شود. نه تنها بدن را آرام می کند بلکه اعتقاد بر این است که اعصاب را نیز با خاصیت آرامش بخش آرام می کند.

 آب کرفس فشار خون را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که کرفس به عنوان یک شل کننده عضله صاف، باعث بهبود کلسیم و پتاسیم در سلول ها، باعث کاهش فشار خون می شود و باعث می شود رگ های خونی با سهولت بیشتری منبسط و منقبض شوند.

 آب کرفس به کبد کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که کرفس به کاهش چربی در کبد کمک می کند. مواد مغذی موجود در کرفس از کبد محافظت می کند و در واقع به کبد در تولید آنزیم هایی کمک می کند که چربی و سموم را از بدن بیرون می کنند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه سرکه برنج و خواص سرکه برنج

 آب کرفس با افزایش گردش خون در روده، هضم را بهبود می بخشد. برای یبوست، نفخ، پف کردگی و نگهداری آب در بدن مفید است، به عنوان یک ملین ملایم، طبیعی و ادرارآور عمل می کند.

 آب کرفس با عفونت مبارزه می کند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات موجود در کرفس حاوی خاصیت ضد میکروبی قدرتمندی هستند که با عفونت ها مبارزه می کنند و به طور طبیعی ایمنی را تقویت می کنند. آب کرفس اسید اوریک را کاهش داده و باعث تحریک تولید ادرار می شود، به ویژه در مبارزه با عفونت های باکتریایی در دستگاه گوارش و دستگاه های تولید مثل مفید است و به جلوگیری از عفونت ادراری، مثانه و کلیه کمک می کند.

%name مضرات و خواص آب کرفس

ضد سرطان بودن از فواید آب کرفس می باشد

 آب کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد سرطان است. کرفس حاوی یک فلاونوئید به نام آپیژنین است که نشان داده سلولهای سرطانی را از بین می برد . پلی استیلن های موجود در کرفس حاوی ترکیبات محافظتی شیمیایی هستند که ضمن تقویت ایمنی به کاهش سمیت کمک می کنند و به کندی رشد سلول های جهش یافته کمک می کنند.

 آب کرفس قلیایی است. در واقع کرفس یکی از قلیایی ترین غذاهایی است که می توانید مصرف کنید! تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم قلیایی طول عمر را طولانی می کند و از بیماری های مزمن جلوگیری می کند.

 آب کرفس بسیار مغذی است. کرفس حاوی مواد معدنی و ویتامین های ضروری مانند فولات ، پتاسیم ، ویتامین B6 ، ویتامین K و ویتامین C. یک نوشیدنی عالی برای پوست است. لوتئولین موجود در کرفس از داخل پوست محافظت می کند و از آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند. برخی از خواص درمانی پوست کرفس سوگند می خورند و می گویند که به پاکسازی شرایط پوستی مانند پسوریازیس و آکنه کمک کرده است.

بیشتر بخوانید:  نارگیل و خواص بی نطیر آن

 بسیار آبرسان

آب کرفس بیشتر از آب تشکیل شده است و ممکن است به شما در ماندن آبرسان کمک کند.

ماندن هیدراته (آب) برای بدن بسیار حیاتی است، اما بسیاری از افراد به اندازه کافی مایعات در روز دریافت نمی کنند. هیدراتاسیون مناسب به مدیریت فشار خون، دمای بدن، عملکرد مغز، تحویل مواد مغذی، دفع زباله و سلامت کلیه کمک می کند.

%name مضرات و خواص آب کرفس

از خاصیت آب کرفس آبرسانی قوی آن می باشد

آلرژی غذایی

برخی از افراد ممکن است به کرفس حساسیت داشته باشند، که می تواند باعث بروز علائمی از جمله واکنش های پوستی، ناراحتی در هضم و مشکلات تنفسی شود.

در موارد نادر، فرد مبتلا به آلرژی کرفس ممکن است آنافیلاکسی (شوک آلرژی) واکنش آلرژیک بالقوه کشنده را تجربه کند.

هر کسی که هر یک از علائم زیر آنافیلاکسی را تجربه کرده است، باید به دنبال فوریت های پزشکی باشد:

– در تنفس مشکل دارد

– کهیر یا تورم

– سفتی در گلو

– کوفتگی

– حالت تهوع ، استفراغ یا اسهال

– درد شکم

– ضربان قلب سریع

– فشار خون پایین

– سرگیجه یا غش

– ایست قلبی

%name مضرات و خواص آب کرفس

از مضرات کرفس و آب کرفس باعث افت فشار خون می شود

هشدارها و مضرات آب کرفس :

استفاده روزانه از آب کرفس به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی شود چرا که کرفس از سبزی هایی است که (اگزالات) فراوانی دارد و تجمع اگزالات در بدن، به خصوص در افرادی که کلیه و مثانه سنگ ساز دارند، می تواند باعث به وجود آمدن یا بزرگ تر شدن سنگ های اگزالاته شود.

بیشتر بخوانید:  خواص ذرت؛ 8 خاصیت ویژه ذرت برای سلامتی

دریافت بیش از اندازه اگزالات عاملی مهم در از بین رفتن عناصر 2 ظرفیتی مانند کلسیم، روی، فسفر، منیزیم و منگنز است که برای بدن بسیار ضروری هستند و کمبود آنها نیز بسیار خطرناک است.

اختلال در عمل جراحی :

مصرف کرفس یا آب کرفس می تواند روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد. این نگرانی وجود دارد که کرفس همراه با داروهای بیهوشی، حین و بعد عمل باعث کاهش بیش از حد سرعت سیستم عصبی مرکزی شود. لذا توصیه می شود 2 هفته قبل از عمل جراحی از مصرف زیاد کرفس خودداری نمایید.

افت شدید فشار خون :

همانطور که در خواص آب کرفس ذکر شد، کرفس باعث کاهش فشار خون می شود پس کسانی که همیشه فشار پایینی دارند باید بیشتر مراقب باشند تا دچار افت شدید فشار خون نشوند.

روش تهیه آب کرفس :

بهترین و ساده ترین روش برای تهیه ی آب کرفس، استفاده از آبمیوه گیری است که آب آن را بگیرید و میل کنید.

عرق کرفس:

روش دیگر مصرف کرفس به صورت عرق کرفس است. عرق کرفس یکی از مشتقات کرفس می باشد که از ساقه و برگ آن استفاده شده است و طی فرآیندی عصاره آن گرفته شده و با آب ترکیب شده و معجون مفیدی را می دهد که می توان برای مصرف بهتر آن، همراه با دیگر میوه ها و گیاهان مصرف کرد و آن را در طبخ غذاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار داد تا اثربخشی بالاتری داشته باشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

خواص کلم بوک چوی + انواع غذا با بوک چوی

بوک چوی چیست آشنایی با کلم بوک چوی یا کلم چینی بوک چوی یا کلم چینی …