فواید روغن اسطوخودوس برای مو + مضرات و نحوه استفاده

%name فواید روغن اسطوخودوس برای مو + مضرات و نحوه استفاده

فواید روغن اسطوخودوس برای مو

روغن اسطوخودوس برای سلامتی مو

روغن اسطوخودوس علاوه بر بوی آرام بخشی که دارد، یکی از موثرترین روغن ها برای تحریک و افزایش رشد مو و درمان ریزش مو محسوب میشود.

روغن اسطوخودوس ( به انگلیسی : lavender oil ) بوی فوق العاده خوشایند و آرامش بخشی دارد و به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک میکند. رایحه اسانس اسطوخودوس باعث ایجاد شادی و آرامش بیشتر میشود و بعد از استشمام بوی این روغن خلق و خوی بهتری پیدا میکنید.

یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای این روغن ، استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو است که  موجب زیبایی و سلامت مو میشود. تحقیقات نشان داده اند که این روغن در رشد موها و جلوگیری از نازک شدن موها موثر است. مهم ترین خاصیت روغن اسطوخودوس تحریک فولیکول های مو و بهبود سرعت رشد موها و افزایش ضخامت مو است.

در ادامه مقاله خواص روغن اسطوخودوس برای مو را با هم مرور میکنیم و طریقه مصرف روغن اسطوخودوس برای مو را با هم یاد میگیریم.

%name فواید روغن اسطوخودوس برای مو + مضرات و نحوه استفاده

خاصیت روغن اسطوخودوس برای مو

خاصیت روغن اسطوخودوس برای مو

خاصیت روغن اسطوخودوس برای مو بسیار زیاد است که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره میکنیم.

بهبود رشد مو :  پژوهشی که در سال 2016 انجام شده نشان داد که مصرف روغن اسطوخودوس باعث بهبود رشد موهای جدید ، افزایش سرعت رشد و ضخامت موها میشود.  بر اساس ادعای برخی مطالعات از این روغن میتوان برای درمان خانگی طاسی منطقه ای ، آلوپسی و ریزش مو آندوژنیک استفده کرد.

درمان شوره سر : این روغن خواص ضد میکروب و ضد قارچی دارد و استفاده از آن روی پوست سر میتواند مشکلات خارش پوست سر و شوره را درمان کند.

از بین بردن شپش سر : مطالعه ای که سال 2011 انجام شد نشان داد این روغن میتواند از شپش موی سر جلوگیری کرده و شپش مو را درمان کند. استفاده همزمان این روغن با روغن درخت چای میتواند اثرگذاری ضد شپش آن را بیشتر کند.

بیشتر بخوانید:  بی‌بی کرم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

روغن اسطوخودوس برای سفیدی مو : برای درمان سفیدی مو میتوانید پوست سیب زمینی را با دو لیوان آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن صاف کنید و چند قطره اسانس روغن اسطوخودوس و  رزماری به آن اضافه کنید و هر بار در حمام موهایتان را با این ترکیب بشویید تا موهای سفید ناپدید شود. برای تاثر گذاری بهتر میتوانید پوست سر را به این ترکیب آغشته کرده و بگذارید شب تا صبح بماند سپس دوش بگیرید.

%name فواید روغن اسطوخودوس برای مو + مضرات و نحوه استفاده

روغن اسطوخودوس برای ریزش مو

فرمول ترکیب روغن اسطوخودوس برای ریزش مو : برای این که رشد موهایتان سریعتر شود و موهایی ضخیم تر داشته باشید، میتوانید هفته ای 2 بار از این فرمول روغن روی پوست سر استفاده کنید و شب تا صبح اجازه دهید استراحت کند و سپس دوش بگیرید و موهایتان را با شامپوی ملایم بشویید. 10 قطره روغن اسطوخودوس + 5 قطره روغن سداروود ، 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ، 1 قاشق چایخوری روغن کرچک را با هم مخلوط کرده و با قطره چکان روی پوست سر بزنید و با دست تمام پوست سر را به این روغن آغشته کنید.

درمان آلوپسی : آلوپسی یک بیماری خود ایمنی است که باعث میشود بدن فولیکول های مو را به عنوان مزاحم  شناخته و از بین ببرد. مطالعه انجام شده در اسکاتلند نشان داد که 44 درصد بیماران مبتلا به آلوپسی با ماساژ پوست سر با روغن اسطوخودوس ، شاهد رشد مجدد موهایشان بوده اند. برای درمان میتوانید از ترکیب زیر استفاده کنید.

3 قطره روغن اسطوخودوس + 3 قطره روغن رزماری + 2 قطره روغن آویشن + 2 قطره روغن سداروود ، 4 قاشق چایخوری روغن دانه انگور + نصف قاشق چایخوری روغن جوجوبا را با هم مخلوط نموده روی یک قسمت از پوست سر تست کنید و در صورتی که حساسیت نداشتید روی قسمتی که دچار ریزش مو شده ماساژ دهید و با یک حوله بپوشایند. حدود 7 ماه باید از این روش درمانی برای رشد مجدد موها استفاده کنید.

طریقه مصرف روغن اسطوخودوس برای مو

با توجه به نوع مصرف و هدفی که دارید ، طرز استفاده روغن اسطوخودوس برای مو متفاوت است و باید بهترین روش را برای خودتان انتخاب کنید.

اگر  میخواهید از اسانس خالص اسطوخودوس استفاده کنید حتما باید این روغن را با یک روغن حامل مثل روغن نارگیل یا روغن جوجوبا به اندازه مساوی مخلوط کنید.

ماساژ پوست سر با روغن اسطوخودوس :  اگر میخواهید از روغن اسطوخودوس برای ریزش مو استفاده کنید و رشد موهایتان بیشتر شود، میتوانید پوست سر را با روغن اسطوخودوس آغشته کنید و بگذارید 10 دقیقه تا نیم ساعت روی سر بماند سپس دوش بگیرید و موها را با شامپو بشویید. برای اثر گذاری بهتر میتوانید شب قبل از خواب این کار را انجام داده و صبح دوش بگیرید.

افزودن روغن اسطوخودوس به لوازم بهداشتی : اگر میخواهید از  روغن اسطوخودوس برای ریزش مو استفاده کنید میتوانید 5 قطره اسانس خالص اسطوخودوس را به 30 گرم شامپو یا نرم کننده موی خود اضافه کنید و علاوه بر بهبود رشد موها از بوی خوش آن و بهبود مشکلات پوست سر بهره ببرید.

اگر میخواهید از روغن اسطوخودوس برای برای موخوره استفاده کنید بهتر است چند قطره اسانس اسطوخودوس را به ماسک مو ، کرم مو یا سرم موی خود اضافه کنید.

خرید محصولات حاوی عصاره اسطوخودوس : وجود عصاره اسطوخودوس در محصولات بهداشتی باعث اثرات مثبت و آرام بخش و بوی خوش میشود. بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن اساسی یا هدروسل اسطوخودوس باشند. استفاده از روغن اسطوخودوس  برای موخوره در سرم مو و ماسک مو کاربرد دارد و میتواند علاوه بر درمان موخوره ، وز مو را هم از بین ببرد.

%name فواید روغن اسطوخودوس برای مو + مضرات و نحوه استفاده

مضرات و عوارض روغن اسطوخودوس برای مو

مضرات و عوارض روغن اسطوخودوس برای مو

طرز استفاده روغن اسطوخودوس برای مو  برای نتیجهه نهایی بسیار مهم است. استفاده بیش از حد از روغن اسطوخودوس یا استفاده از اسانس خالص آن روی پوست میتواند منجر به آزردگی پوست  از جمله کهیر و درماتیت شود. بنابراین همیشه باید این روغن را با روغن های گیاهی دیگر رقیق کنید و برای اولین بار روی قسمت داخلی بازو یا قسمتی از پوست سر که دچار طاسی شده ، تست کنید و بعد از 20 دقیقه اگر باعث ایجاد قرمزی و التهاب نشد از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  دکاپاژ تاتو ابرو چیست + چگونگی انتخاب رنگ و مراحل انجام دکاپاژ ابرو

اگر برای تقویت ابرو از این روغن استفاده میکنیدهمیشه مراقب تماس این روغن با چشم باشید و در صورت تماس روغن با چشم فورا آن را بشویید.

اگر از داروهای آرام بخش و ضد افسردگی استفاده میکنید احتمال تداخل عطر اسانس غلیظ این روغن با داروها و ایجاد گیجی و خواب آلودگی وجود دارد. رقیق کردن بیشتر اسانس اسطوخودوس میتوانید این مشکل را حل کند.

%name فواید روغن اسطوخودوس برای مو + مضرات و نحوه استفاده

طرز تهیه روغن اسطوخودوس خانگی

طرز تهیه روغن اسطوخودوس خانگی

اسانس اسطوخودوس که در بازار موجود است با روش تقطیر بدست می آید و خیلی قوی تر است و حتما باید با سایر روغن ها رقیق شود ولی شما میتوانید در خانه به راحتی برای خودتان با استفاده از یک روغن حامل مثل روغن زیتون ، روغن اسطوخودوس را تهیه کنید.

ساقه های گل دار اسطوخودوس را با نخ به هم ببندید و دسته کنید.

در یک جای گرم و خشک زیر نور آفتاب به مدت 12 تا 14 روز آویزان کنید تا خشک شود.

اسطوخودوس های خشک شده را درون یک شیشه بزرگ بریزید و رویشان را با روغن زیتون پر کنید.

در ظرف شیشه ای را بسته به مدت 3 – 6 هفته پشت پنجره در معرض نور خورشید قرار دهید و روزی یک بار ظرف را تکان دهید تا همه گیاهان به روغن آغشته شوند و عطر و اسانس خود را به روغن بدهند.

بعد از 6 هفته روغن را صاف کنید و در شیشه ای تیره نگهداری کرده و استفاده کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

روشهای خانگی پاک کردن رنگ مو

روشهای پاک کردن رنگ مو روش سریع و درست پاک کردن رنگ مو در صورتی …