طرز تهیه پنیر مونتری جک

 %name طرز تهیه پنیر مونتری جک

پنیر مونتری جک چیست؟

روش تهیه پنیر مونتری جک

این پنیر معمولاً در غذاهای مکزیکی و اسپانیایی به عنوان طعم ملایم استفاده می شود و به خوبی ذوب می شود. از نظر طعم و بافت شبیه پنیر کلبی و چدار هست. انواع مونتری جک معروف به خشک جک (نسخه قدیمی) و فلفل جک (فلفل ادویه ای) نیز خیلی محبوب هستند. مونتری جک در سراسر فروشگاه های مواد غذایی و سوپرمارکت های ایالات متحده موجود هست.

پنیر جک مونتری چیست؟

پنیر Monterey Jack یک پنیر آمریکایی هست که از شیر گاو تولید می شود که ممکن هست بدون چربی یا کامل باشد. دارای بافت صاف و عطر و طعم خیلی ملایمی هست. در غذاهای مکزیکی خیلی محبوب هست، به آسودگی ذوب می شود و از بسیاری از غذاهای پیش غذا و میان وعده استفاده می شود.

پنیر جک را می توان برای مدت طولانی پیر کرد، که به آن اجازه می دهد خواص پنیری مشابه چدار را به خود اختصاص دهد. رنگ آن زردتر و طعم آن خیلی تندتر می شود. پنیر جک که پیر نمی شود غالباً همراه با گیاهان و سایر طعم دهنده هایی که برای افزایش طعم و مزه افزایش می شوند تولید می شود. احیاناً محبوب ترین جک های با طعم، پنیر Pepper Jack (فلفل جک) هست. مونتری جک به نام شهر مونتری، کالیفرنیا نامگذاری شده هست.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه انواع غذاهای رژیمی با ماهی

می توانید پنیر جک را به صورت تکه تکه یا قالبی خریداری کنید. بسیاری از این پنیرها به سختی پیر شده و بدون عطر و طعم هستند. در صورت امکان کالای با کیفیت بهتری را در یک فروشگاه پنیر خریداری کنید.

این پنیر جزء پنیرهای نیمه سخت هست. این پنیر زرد کمرنگ هست و طعمی مشابه کره و ملایم هست.

جانشین پنیر جک مونتری

اگر به جانشین نیاز دارید می توانید از هر یک از پنیرهای زیر را استفاده کنید. همه آنها از نظر بافت شبیه به هم هستند و طعم ملایمی دارند.

پنیر مونستر

 پنیر هاوارتی

 پنیر گودا

طرز تهیه پنیر جک مونتری :

%name طرز تهیه پنیر مونتری جک

طرز درست کردن پنیر مونتری جک

مواد لازم برای پنیر مونتری جک :

 شیر 5 گالن
 کالچر مزوفیلیک MO30  3 هشتم قاشق چایخوری
 مایه پنیر مایع نصف قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر)
 نمک پنیر یا نمک دریایی  یک و نیم قاشق غذاخوری
 در صورت استفاده از شیر پاستوریزه کلرید کلسیم خوراکی نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه پنیر مونتری جک :

ما از 5 گالن شیر محلی استفاده کردیم (می توانید از شیر کامل پاستوریزه از هم استفاده کنید). سپس شیر پاستوریزه را به دمای 32 درجه سانتیگراد گرم کنید. پس از این روزگار کالچر مزوفیلیک را افزایش کنید و حرارت زیر قابلمه را تا پایین ترین حد کم کنید و برای چند لحظه هم بزنید.

بیشتر بخوانید:  5 روش طرز تهیه غذای رژیمی با بادمجان

در قابلمه را بگذارید و به مدت یک ساعت به آن استراحت بدهید. پس از گذشت این روزگار کلرید کلسیم و مایه پنیر را افزایش کنید و حدود 1 لحظه آن را هم بزنید.

در قابلمه را بگذارید و به آن حدود 45-50 لحظه استراحت بدهید. تا به شکل دلمه شود. اجازه بدهید دلمه ها سفت شوند. و آن ها را با چاقویی ریز کنید و هم بزنید.

اجازه بدهید حدود 10 لحظه استراحت کند و دلمه ها ته نشین شوند. بعد از 10 لحظه دیگر آن را هم بزنید. زیر آن را زیاد کنید تا دمای آن به 38 درجه ی سانتیگراد برسد.

سپس در قابلمه را بگذارید و به مدت 30 لحظه به آن ها استراحت بدهید. آب اضافی آن را خالی کنید به صورتی که آب پنیر تا سطح آن ها قرار بگیرد. سپس نمک را به آن افزایش کنید و هم بزنید. البته می توانید نمک را در آب آن بریزید و پنیر را در آن قرار بدهید.

%name طرز تهیه پنیر مونتری جک

سوا کردن دلمه های پنیر مونتری جک

پارچه را روی سبدی قرار بدهید و مواد پنیر را روی آن بریزید و پارچه را جمع کنید و جسمی سنگین روی آن قرار بدهید واجازه بدهید تا آب آن کاملا خارج شود.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه خيارشور

اجازه بدهید 6 ساعت وزنه روی آن قرار بگیرد سپس آن را بالعکس کنید و اجازه بدهید 6 ساعت دیگر بماند تا آبی در آن باقی نماند. و اجازه بدهید و به مدت 2-4 روز در دمای اتاق  کاملا خشک شود. روزانه آن را 2 بار برگردانید.

پنیر مونتری جک را می توانید در دمای 10-12 درجه سانتیگراد به مدت 2-3 ماه نگهداری کنید. تنها پنیر را هفته ای یکبار برگردانید. برای پیشگیری از سفت شدن روی پنیر آن را با کمی روغن زیتون چرب کنید.

زدن روغن زیتون را هر 3-7 روز ازسرگیری کنید. این پنیر بعد از 3 تا 8 ماه دیگر آماده می شود.

%name طرز تهیه پنیر مونتری جک

طرز درست کردن پنیر مونتری جک

نکاتی برای تهیه ی پنیر مونتری جک :

اگر در طی مراحل تهیه ی پنیر نمک را افزایش نکردید، پس از شکل گیری پنیر نمک را در آب حل کنید و پنیر آماده شده را به مدت 18 ساعت در آب نمک قرار بدهید و بعد آن را در دمای اتاق کاملا خشک کنید.

 این پنیر ظاهری روستایی دارد. و سفید نیست.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه گندمک شیرین خانگی

گندمک شیرین خانگی طرز تهیه گندمک شیرین و خانگی خوشمزه و مقوی گندمک شیرین یا …