روش های مختلف درست کردن خمیر فیمو در خانه

 making2 fimo paste1 روش های مختلف درست کردن خمیر فیمو در خانه

خمیر پلیمری چیست ؟

روش تهیه خمیر فیمو در خانه

آیا از دویدن در فروشگاه صنایع دستی برای خرید خاک رس پلیمری (خمیر فیمو) گران قیمت خسته شده اید؟ در این مقاله شما را با روش های تولید و ساخت خمیر فیمو آشنا می کنیم. به یاد داشته باشید که این رسهای خانگی کاملاً مشابه انواع فروشگاهها نیستند. اما کاربرد همان را دارند.

خمیر فیمو چیست؟

فیمو نام یکی از برندهای معروف خمیر پلیمری است که توسط کارخانه استدلر (Steadtler) کشور المان تولید می شود. ساخت آن در داخل ایران بسیار سخت و در بازار نایاب است.

making2 fimo paste2 روش های مختلف درست کردن خمیر فیمو در خانه

ساخت وسایل با خمیر فیمو

روش های ساخت خمیر فیمو (خمیر پلیمری) در خانه :

روش اول : ساخت خمیر پلیمری (خمیر فیمو) با چسب و نشاسته ذرت و روغن معدنی :

از این دستورالعمل برای نسخه خانگی خاک رس پلیمری استفاده کنید. این خمیر فیمو( خمیر رس پلیمری خانگی) بسیار شبیه به رس پلیمری تجاری است، اما ممکن است کمی کوچک شود (رس پلیمری کوچک نمی شود). تأثیر باید حداقل باشد، اما هنگام کار روی پروژه ها از این موضوع آگاه باشید و ابتدا یک قطعه تست بسازید تا متوجه شوید تا چه اندازه قطعه ی شما جمع می شود.

ممکن است بخواهید طرح خود را کمی بزرگتر بسازید تا وقتی کوچک شد، اندازه آن درست باشد.

making2 fimo paste3 روش های مختلف درست کردن خمیر فیمو در خانه

نحوه ی ساخت خمیر فیمو در خانه

برای درست کردن خمیر فیمو خانگی با چسب چوب، ابتدا، سه چهارم فنجان چسب و 1 فنجان نشاسته ذرت را در قابلمه نچسب بریزید. قابلمه را روی گاز قرار ندهید. آن ها را خوب هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

چسب چوب PVA برای این دستورالعمل بهتر است،

سپس 2 قاشق غذاخوری روغن معدنی و 1 قاشق غذاخوری (14.8 میلی لیتر) آب لیمو به مخلوط چسب و نشاسته ذرت اضافه کنید. خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. اگر نمی توانید روغن معدنی خالص پیدا کنید، می توانید از روغن نفت (نه ژله) یا روغن کودک به عنوان جایگزین استفاده کنید.

در صورت تمایل می توانید در این مرحله رنگ خوراکی یا رنگ اکریلیک را به مخلوط اضافه کنید تا رنگی شود. مراقب باشید رنگ زیاد اضافه نکنید. اگر می خواهید رنگ های زنده ای داشته باشید، پس از ایجاد طرح مورد نظر آن را با قلم مو به سادگی رنگ آمیزی کنید.

قابلمه را روی اجاق گاز قرار بدهید. آن را روی حرارت و شعله ملایم بپزید. با گرم کردن اجاق گاز، مدام هم بزنید تا مواد مایع به حرکت در بیایند. اجازه ندهید که این مخلوط ساکن بماند، زیرا این امر باعث یکپارچگی بافت خمیر پلیمری شما می شود.

هم زدن را تا جایی ادامه دهید که شبیه سیب زمینی له شده شود. هنگامی که به قوام سیب زمینی له شده تبدیل شد، وقت آن است که قابلمه را از روی حرارت / شعله بردارید و روی یک سطح صاف و خنک قرار دهید.

بیشتر بخوانید:  چگونه ظاهر گوشی‌مان را شبیه اندروید اصلی کنیم؟

یک لیوان کوچک روغن معدنی به خاک رس آماده اضافه کنید. روغن هنگام ورز دادن دست های شما را می پوشاند و چرب می کند تا خمیر به دست شما نچسبد.

خاک رس را به میز کار منتقل کنید و آن را خوب ورز بدهید. این کار را باید در حالی انجام دهید که هنوز کاملاً گرم است، اما مهم است که حداقل چند دقیقه صبر کنید تا به دمایی برسد که برای ورز دادن آن دست هایتان نسوزد.

برای محافظت از دست خود می توانید از دستکش لاستیکی پزشکی نیز استفاده کنید.

خمیر را خوب ورز بدهید تا یکدست شود. آن را بکشید قوام باید مانند خمیر پیتزای پخته شده باشد و کاملاً با هم مخلوط شود. بعد از اتمام کار و خنک شدن خمیر آن را به صورت گلوله درآورید. و خمیر فیمو را داخل کیسه ی فریزر قرار بدهید و در آن را کاملا ببندید و آن را داخل ظرف درب دار قرار بدهید و در آن را ببندید و داخل یخچال قرار بدهید. دقت کنید هوا نباید به خمیر برسد زیرا سفت و خشک می شود.

زمانی که می خواهید طرحی را با خمیر فیمو، درست کنید. به مقدار مورد نیاز از خمیر بردارید و طرح خود را آماده کنید. بهتر است آن را به مدت 24 ساعت در مکانی ثابت قرار بدهید تا کاملا خشک شود. اگر پس از این ساعت خشک نشد. به آن زمان بیشتری بدهید.

پس از خشک شدن کامل آن را به دلخواه رنگ آمیزی کنید. اگر می خواهید روی طرح تان قسمت هایی سفید باشند آن ها را به رنگ سفید بزنید. زیرا در غیر این صورت شفاف می شود و رنگی نخواهد داشت.

رنگ تمپرا به خوبی کار می کند اما انواع دیگر هم جواب می دهند.

روش دوم : برای ساخت خمیر پلیمری با چسب و گلیسیرین :

برای طرحی که می خواهید ترک نخورد از این دستورالعمل برای خاک رس پلیمری خانگی استفاده کنید. این دستور چسب نسبت بالاتری دارد، که باعث چسبندگی بسیار بیشتر می شود و از ترک خوردگی نیز جلوگیری می کند. همچنین افزودن گلیسیرین باعث کاهش ترک خوردگی در طرح پایانی می شود.

در این دستور العمل خمیر فیمو شما خیلی سریعتر خشک می شود و حدود 30 دقیقه طول می کشد.

با این حال، پس از تهیه خمیر فیمو باید حداقل یک شب و ترجیحاً یک هفته صبر کنید تا بتوانید از این خمیر استفاده کنید. این باعث می شود چسبندگی کمتری داشته باشد.

making2 fimo paste4 روش های مختلف درست کردن خمیر فیمو در خانه

درست کردن خمیر فیمو با چسب و آرد نشاسته ی ذرت در خانه

در طی درست کردن خمیر فیمو با این روش لباس های قدیمی یا پیش بند بپوشید. با این کار لباس هایتان در طی مراحل درست کردن خمیر تمیز و مرتب می مانند.

بیشتر بخوانید:  ضرب المثل محتسب در بازار است

نصف فنجان آب را با 2 فنجان چسب pva (چوب) در قابلمه نچسب مخلوط کنید. در حالی که مدام هم می زنید آنها را به مدت دو دقیقه بجوشانید و سپس از روی حرارت بردارید.

شما می توانید از هر چسب سفید بچه استفاده کنید اما چسب چوب برای این دستور بهتر جواب می دهد زیرا قویتر است.

بلافاصله 1 فنجان آرد ذرت را با یک چهارم فنجان آب در یک کاسه مخلوط کرده و  درون قابلمه چسب و آب در حال جوش بریزید. مواد را خوب مخلوط کنید. دقت کنید این کارها نباید روی شعله ی گاز انجام شوند. در این مرحله می توانید 1 تا 2 قطره رنگ مورد نظر خود را اضافه کنید. دقت کنید کم کم رنگ را اضافه کنید. حتی می توانید پس از پایان کار طرح خودتان را رنگ کنید.

آرد ذرت را روی سطح کار مناسب بپاشید. خمیر را برداشته و روی سطح کار خوب ورز دهید. ورز دادن و افزودن نشاسته ذرت اضافی را ادامه دهید تا خمیر دیگر به دست شما نچسبد.

زمانی که خاک رس صاف و قابل انعطاف شد از ورز دادن خودداری کنید. شما می خواهید گلوتن موجود در نشاسته ذرت را به صورت خمیر قابل انعطاف خوب درآورید. اکنون آماده است. اجازه بدهید 1 شب تا 1 هفته استراحت کند و بعد از آن می توانید استفاده کنید.

پس از خنک شدن، برای جلوگیری از خشک شدن آن را در یک کیسه ضد هوا نگه دارید. خمیر را در کیسه ای ضد هوا قرار دهید و آن را داخل ظرف درب داری بگذارید و داخل یخچال و یا کابینت قرار بدهید.

روش سوم : ساخت خاک رس (خمیر فیمو) نشکن :

برای ساخت خمیر فیمو بسیار قوی از این دستورالعمل استفاده کنید. این دستور شامل مواد اضافی است اما منجر به مقاومت بسیار قوی می شود که می تواند از ارتفاع یک متری رها شود و نشکند.

making2 fimo paste5 روش های مختلف درست کردن خمیر فیمو در خانه

نحوه ی درست کردن خمیر فیمو نشکن

همه مواد به جز نشاسته ذرت را در ظرفی نچسب با حرارت ملایم ترکیب کنید. 1 فنجان چسب PVA، نصف قاشق غذاخوری استئارین (اسید استئاریک)، 1 و نیم قاشق غذاخوری گلیسیرین، 1 و نیم قاشق غذاخوری وازلین و نصف قاشق غذاخوری اسید سیتریک را در قابلمه نچسب و روی حرارت ملایم مخلوط کنید تا کاملاً مخلوط کنید.

برای گرم شدن قابلمه از کمترین حرارت ممکن استفاده کنید.

نصف فنجان نشاسته ذرت را کم کم به مخلوط اضافه کنید و در تمام مدت آن را هم بزنید. کم کم افزودن نشاسته ذرت از تشکیل توده جلوگیری می کند. هم زدن مخلوط را ادامه دهید تا زمانی که بتوانید آن را از ظرف بلند کنید.

چسبنده تر می شود و سپس سفت تر می شود بنابراین هم زدن آن بسیار سخت است اما باید آنرا ادامه دهید تا بتوانید خمیر را از ظرف خارج کنید.

بیشتر بخوانید:  جدیدترین طرح های مانیکور ناخن فرانسوی

روی سطحی صاف کاغذ روغنی قرار بدهید و خمیر را روی آن بگذارید. خمیر شما باید گرم، کمی چسبناک و کمی گلوله باشد. خمیر فیمو را حدود 20 دقیقه ورز دهید تا تمام توده ها از بین بروند و رس صاف شود و دیگر چسبناک نباشد. زمانی که خمیر را ورز دادید و کاملا صاف و یکدست شد اما هنوز گرم بود. اجازه بدهید خنک شود.

سپس خمیر پلیمری فیمو را در کیسه های پلاستیکی مهر و موم شده ذخیره کنید تا از سفت شدن آن قبل از استفاده جلوگیری شود. تمام هوای کیسه ها باید گرفته شوند. سپس آن را داخل ظرف درب داری قرار بدهید. پس از ساخت طرح می توانید آن را با رنگ های اکریلیک رنگ آمیزی کنید.

روش چهارم : این روش به به سبک سنتی آمریکای لاتین است.

این دستور در آمریکای لاتین بسیار محبوب است و خمیر پلیمری مفیدی درست می کند. بسیاری از دستورالعمل ها 10٪ فرمالدئید یا فرمالین را می طلبند اما این نسخه با سرکه سفید در نسخه ساده و غیر سمی جایگزین شده است.

making2 fimo paste6 روش های مختلف درست کردن خمیر فیمو در خانه

نحوه ی درست کردن خمیر فیمو به سبک آمریکای لاتین

ابتدا 1 فنجان نشاسته ذرت را با نصف فنجان آب در قابلمه تفلون بریزید و روی حرارت کم مخلوط کنید تا کاملا حل شود. پس از حل نشاسته ذرت، 1 فنجان چسب را اضافه کرده و مخلوط کنید.

1 و نیم قاشق غذاخوری (22.2 میلی لیتر) گلیسیرین ، 1 و نیم قاشق غذاخوری کرم سرد با لانولین و 1 و نیم قاشق غذاخوری (22.2 میلی لیتر) سرکه سفید به قابلمه اضافه کنید. پخت و پز را با حرارت کم ادامه دهید و مرتباً هم بزنید تا زمانی که خمیر تشکیل شود و از کناره های قابلمه دور شود و در وسط قابلمه جمع شود.

* خیلی مراقب باشید که زیاد پخته نشود و گرنه خمیر سفت می شود.

* کرم سرد با لانولین را در فروشگاه های لوازم آرایشی پیدا کنید.

اجازه بدهید خمیر مقداری خنک شود سپس به دست ها مقداری لوسیون بزنید و خمیر را با دست خوب و یکنواخت ورز بدهید تا کاملا خنک شود. خمیر را مانند روش های بالا داخل کیسه و ظروف درب دار قرار بدهید. زمانی که با خمیر طرح مورد نظرتان را ساختید، اجازه بدهید حداقل 3 روز در هوای آزاد بماند و خشک شود. پس از خشک شدن آن ها را با رنگ روغن و یا رنگ های اکریلیک رنگ آمیزی کنید.

باقیمانده ی خمیر را در کیسه فریزر قرار بدهید و در ظرف درب دار بگذارید و آن را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

بهترین رنگ برای ست مانتو زرشکی

بهترین رنگ ها برای ترکیب با زرشکی تصاویر مدل ست مانتو زرشکی رنگ زرشکی یکی …