دعای رفع تنهایی چیست؟

%name دعای رفع تنهایی چیست؟

دعا رفع تنهایی چیست؟

برای برطرف کردن تنهایی چه دعایی بخوانیم؟

اغلب انسان ها با اینکه در میان افراد زندگی می کنند و نشسته اند احساس تنهایی می کنند. برای حل این مشکل دعا و راهکارهایی را برای شما آورده ایم.

یکی از مشکلات اصلی ما انسان ها، تنهایی است، تنها به دنیا آمده ایم و تنها از دنیا می رویم و در زندگی هم با اینکه با جمع هستیم، احساس تنهایی می کنیم.

البته این مختص ما نیست؛ اینکه امیرالمومنین (ع) درد دل هایش را به چاه می گفت، برای این بود که همدل و همراه نداشت البته ایشان با خدا حرف می زد نه اینکه خدا در چاه باشد بلکه حضرت علی (ع) نمادی برای انس با تنهایی بر جای گذاشتند، چنان که امام سجاد (ع) رو به آسمان دعا می کردند. گاهی ما هم گوشه ای می نشینیم و با خدا درد دل می کنیم.

ما دوست داریم همراه کسی باشیم که از ما بزرگتر، قوی تر، زیباتر و مهربان تر باشد و آن وجود کسی نیست جز خدای متعال لذا خوش به حال آنان که احساس معیت با خدا می کنند معیت یعنی «با خدا باش و پادشاهی کن»؛ نگفته اند با بچه و زن باش چون فرزند و همسر و دوست تو را نهایتاً تنها می گذارند.

بیشتر بخوانید:  احادیث اخلاقی از امام حسن مجتبی علیه السلام

– اولین شرط معیت با خدا این است که اهل تقوا باشید.

 دومین شرط معیت با خدا احسان است، بالاترین احسان در فرهنگ قرآن خوش اخلاقی است.

%name دعای رفع تنهایی چیست؟

راه های خلاص شدن از تنهایی

اميرمؤمنان على (ع) دوست خوب را نجات بخش انسان از تنهايى و غم و اندوه می داند و می فرمايد: «الإخْوَانُ جَلاءُ الْهُمُومِ وَ الأحْزَانِ برادران، برطرف كننده زنگار غم و اندوه‏اند.»

دعای رفع تنهایی در آیه 89 سوره انبیا آمده است. وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ – و (یاد آر حال) زکریا را هنگامی که خدای خود را ندا کرد که بار الها، مرا یک تن و تنها وامگذار (و به من فرزندی که وارث من باشد عطا فرما) که تو بهترین وارث اهل عالم هستی.

دعای رفع تنهایی از زبان حضرت زکریا می باشد و ذکری بسیار موثر برای رفع تنهایی است. حضرت زکریا (ع) زمانی که به شدت احساس تنهایی می کرد این دعا را خواند و خداوند هم دعای او را اجابت کرد.

بیشتر بخوانید:  حدیث درباره اربعین از امام صادق علیه السلام

دعای رفع تنهایی

برای رفع تنهایی این دعا که ذکر حضرت زکریا بود را بخوانید:

«رَبِّ لا تَذَرْنی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَیرُ الْوارِثینَ»

«پروردگار من مرا تنها مگذار و تو بهترین وارثانی»

%name دعای رفع تنهایی چیست؟

روش های از بین بردن تنهایی

تفسیر دعای رفع تنهایی

خداوند در این دعا به حضرت محمد (ص) سرگذشت حضرت زکریا را یادآوری می کند. حضرت زکریا فرزندی نداشت و به همین دلیل در ایام پیری از خداوند خواست تا به او پسری عطا کند تا وارث او باشد. علاوه بر این در دعای خود از خدا می خواهد که اگر مصلحت است به او فرزند عطا کند زیرا که باور دارد خداوند بهترین وارثان است. خداوند دعای او را برآورده کرد و حضرت یحیی را به وی بخشید.

ابن منذر می گوید: در نزد امام صادق (ع) از وحشت و (ترس و اندوه و تنهایی) خود گفتم. ایشان فرمودند: اگر این ذکر را بگویید، چه در روز و چه در شب، از تنهایی هراسی نخواهید داشت:

بیشتر بخوانید:  مضامین مناجات العارفین (+متن دعا و ترجمه)

«بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ وَ بِاللَّهِ‏ وَ تَوَکَّلْتُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ وَ أَنَّهُ‏ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ‏ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ‏ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی کَنَفِکَ وَ فِی جِوَارِکَ وَ اجْعَلْنِی فِی أَمَانِکَ وَ فِی مَنْعِک‏»

راهکارهای عبادی برای رفع تنهایی

• از بی هدفی بپرهیزید.

• از بیكاری فرار کنید.

• سعی در مراقبه و محاسبه : برای انجام هر کاری مقداری مکث کنید. اگر حرام است آن را انجام ندهید، اگر واجب است آن را انجام بدهید. اگر نه واجب است و نه حرام در انجام آن مختار هستید.

• انجام کارهای مستحب که برای شما نشاط‏ آور است مانند دعاها و نمازهای خاص.

• دائم الوضو بودن

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

زیارت آل یاسین به همراه ترجمه

زیارت آل یاسین متن و ترجمه زیارت آل یاسین و فضیلت خواندن آن زیارت آل …